آیا شما هم به دنبال بهبود وضعیت بدنی خود پس از شیمی درمانی هستید؟ حتما می دانید که شیمی درمانی یکی از معتبر ترین و تضمینی ترین روش های موجود در جهت درمان سرطان به حساب می آید که شرکت در آن به بیماران اجازه می دهد تا سلامتی خود را به صورت کامل به دست آورند. شیمی درمانی یک سری حالت های خاص دارد که منجر به ایجاد یک سری عوارض خاص در بدن بیماران می شوند. عوارض جانبی دارو ها و خدمات شیمی درمانی باعث شده اند تا توجه به نکات مراقبتی پس از درمان اهمیت زیادی پیدا نماید. گاهی اوقات دارو های مصرف شده توسط بیماران بر روی سلول های سالم بدن هم موثر هستند. امروز ما قصد داریم تا در مورد نکات مراقبتی پر اهمیت پس از شیمی درمانی با شما صحبت کنیم. پس ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

شیمی-درمانی
شیمی-درمانی

رایج ترین عوارض شیمی درمانی کدام اند؟

قبل از هر چیز بیایید تا رایج ترین عوارض استفاده از خدمات شیمی درمانی را مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی، این روند می تواند یک سری مشکلات و چالش های خاص را بر سر راه افراد قرار دهد. همین چالش ها و مشکلات هم می توانند روند بهبود را کند تر نمایند. حالت تهوع و استفراغ یکی از متداول ترین عوارض پس از شیمی درمانی به حساب می آیند که روند بهبود را تحت تاثیر خود قرار می دهند. احساس کردن حالت تهوع و یا حتی استفراغ در بیمارانی که با سرطان دست و پنجه نرم کرده اند رایج است ولی باید در سریع ترین زمان ممکن کنترل شود تا برای افراد مشکلی را ایجاد نکند.

خستگی بیش از حد و بی اشتهایی از جمله دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی به حساب می آیند که با توجه به نکات مراقبتی کنترل می شوند. در برخی از مواقع بیماران گزارش کرده اند که سطح انرژی شان کاهش پیدا کرده و با بی اشتهایی یا مشکلات گوارشی مواجه شده اند. در این شرایط افراد لزوما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و وضعیت سلامتی خود را بهبود ببخشند. کاهش گلبول های سفید بدن و پایین آمدن سد دفاعی از جمله دیگر عوارض این روند به حساب می آید.

رایج-ترین-عوارض-شیمی-درمانی
رایج-ترین-عوارض-شیمی-درمانی

به خاطر داشته باشید که خدمات شیمی درمانی با تاثیر بر روی سلول های بدنی از طریق تغییر در ترکیبات شیمیایی آنها به صورت مستقیم سرطان و سلول های مشکل دار را کنترل می نماید. گاهی اوقات بسته به نوع بیماری، سلول های ایمنی و گلبول های سفید هم تحت تاثیر این روش درمانی قرار می گیرند. کاهش تعداد گلبول های سفید پس از مدتی و با مصرف دارو های ویژه حل می شود.

مراقبت های پر اهمیت پس از شیمی درمانی

برای کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی، شما باید به مراقبت های توصیه شده در این زمینه توجه داشته باشید. بررسی جنبه های مراقبتی باعث می شود تا افراد سلامتی خود را به سرعت به دست آورند. اولین نکته مراقبتی خواب کافی است. پس از مبارزه با یک بیماری سخت، استراحت و تامین انرژی مورد نیاز بدن اهمیت زیادی پیدا می کند. بهتر است که حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و در صورت احساس خستگی، با هماهنگی پزشک ساعت خواب خود را بیشتر کنید.

برای کاهش عوارض شیمی درمانی شما باید لایف استایل خود را تغییر دهید. هرچه سبک زندگی شما سالم تر شود، روند بهبود هم سریع تر خواهد شد. بهتر است که از مصرف سیگار و الکل دوری کنید و حداقل نیم ساعت پیاده روی روزانه را در برنامه خود قرار دهید. طبق توصیه کارشناسان و متخصصان، افراد برای بهبود وضعیت خود پس از درمان بیماری سرطان باید از نوشیدنی های قند دار هم دوری نمایند. این مسئله بسته به نوع بیماری و سرطان فرد متغیر است. در نهایت، بهتر است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا هم وزنتان متعادل بماند و هم سطح سلامتی عمومی بدنتان را افزایش دهید.

یک رژیم غذایی سالم پس از این روند چه ویژگی هایی دارد؟

شاید شما هم از خود می پرسید که به صورت دقیق یک رژیم غذایی سالم چه ویژگی هایی را در خود جای داده است؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که رژیم غذایی مناسب پس از شیمی درمانی اهمیت زیادی دارد. شما فقط باید از غذا های مفید و مقوی استفاده نمایید. بهتر است که از غذا های چرب یا فست فود تا حد امکان دوری کنید. به خاطر داشته باشید که بدن بیمار پس از شیمی درمانی ضعیف شده و استفاده از خوراکی های با کیفیت و مفید برایش اهمیت زیادی پیدا می نماید. بهتر است که وعده های کم حجم ولی زیاد را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در ضمن، نوشیدن آب کافی باعث می شود تا سطح سلامتی شما افزایش پیدا کند.

رژیم غذایی یکی از مهم ترین مراقبت های پس از شیمی درمانی به حساب می آید. در صورتی که شما مطمئن نیستید چه موادی برای بدنتان مفید است، با پایش وضعیت عمومی بدن می توانید به سراغ یک کارشناس تغذیه بروید و یک برنامه غذایی دقیق و مفید را دریافت کنید. این مسئله به شما اجازه می دهد تا خیلی راحت تر نسبت به تجربه یک زندگی سالم و پر انرژی اقدام نمایید. استفاده از خدمات متخصصین و پزشکان تعلیم دیده در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

مراقبت های مهم پس از شیمی درمانی
مراقبت های مهم پس از شیمی درمانی

خدمات شیمی درمانی مجموعه تخصصی داخلی ظفر آریا

در نهایت، اگر شما هم به دنبال بهترین دریافت بهترین خدمات درمانگاهی مثل ویزیت متخصص و فوق متخصص، خدمات شیمی درمانی یا سرم تراپی هستید، می توانید هم اکنون از درمانگاه تخصصی داخلی ظفر آریا استفاده کنید. این مجموعه با داشتن سابقه ای درخشان و طولانی در زینه ارائه خدمات درمانگاهی مثل ویزیت متخصص و فرق تخصص آماده ارائه خدمات به کاربران و رفع نیاز آنها است. از جمله دیگر خدمات ارائه شده توسط این مرکز می توان به انجام آزمایش های مختلف، ارائه نتیجه آزمایش به صورت اینترنتی و انجام شیمی درمانی اشاره کرد. استفاده از به روز ترین تجهیزات موجود در بازار از جمله ویژگی های کلیدی این مجموعه به حساب می آید. پس، برای دریافت بیشترین بازدهی ممکن شما می توانید هم اکنون خدمات این مجموعه را به کار گیرید.

Visits: 88

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *