بخش تخصصی قلب و عروق این مرکز با بهره‌گیری از پزشکان عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، در حوزه‌های درمانی زیر مشغول به خدمت‌رسانی است:

• معاینه بیماران، درمان بیماری‌های قلبی عروقی و کنترل فشار خون
  • انجام الکتروکاردیوگرافی و اکوکاردیوگرافی
  • انجام تست ورزش , انجام معاینات بعد از جراحی قلب باز و آنژیوپلاستی
  • چکاپ منظم سالیانه قلب و عروق , هولتر نوار قلب و هولتر فشار خون

در چه صورت باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم :

قلب-و-عروق-درمانگاه-ظفرآریا
  • درد قفسه سینه که با علائمی از قبیل عرق سرد، پوست سرد و مرطوب و یا رنگ‌ پریدگی
  • فشار قفسه سینه که با استراحت از بین نرود
  • درد سینه که شدید‌تر شود
  • درد و ناراحتی که به شانه‌ها، گردن، بازوها و فک کشیده شود
  • فشار، انقباض، ناراحتی یا درد شدید در قفسه سینه
  • تنفس سخت و نفس‌های کوتاه
  • سرگیجه یا بیهوشی
  • ضعف و خستگی بی‌دلیل
  • نبض سریع یا نامنظم
  • درد فک، گردن، بالای کمر و/ یا قفسه سینه

قلب، حیاتی ترین عضو در بدن است که از نظر هر متخصص قلب و عروق لازم است انسان همواره سلامتی و وضعیت قلب خود را تحت کنترل داشته باشد. قلب در واقع شبیه به یک پمپ است که خون را به قسمت های مختلف بدن هدایت می کند در نتیجه هر گونه اختلال در قلب، منجر به آسیب به سایر اندام های بدن خواهد شد که بدترین عارضه، بروز ناهنجاری در مغز است. دکتر قلب و عروق کمک می کند تا قلب شما سلامتی خود را مجددا به دست بیاورد.

قلب -ظفرآریا

ویژگی‌ها و وظایف متخصص قلب و عروق:

همان گونه که می دانید وظیفه یک متخصص قلب و عروق رسیدگی به وضعیت قلب و عروقی است که خونرسانی را در بدن انجام می دهند. تعیین هر گونه نارسایی در سیستم قلب و عروق، علت بیماری و … در حیطه تخصص دکتر قلب و عروق قرار دارد. لازم به ذکر است که پزشک قلب و عروق عمل جراحی را انجام نمی دهد بلکه اگر لازم بداند که قلب بیمار تحت جراحی قرار گیرد، باید از یک جراح خبره و ماهر در این زمینه کمک بگیرد.

مهمترین وظایف یک متخصص قلب و عروق عبارت است از:

•  در ابتدا باید آزمایش های لازم و تست های مربوط به تعیین وضعیت قلب بیمار را انجام دهد و تا قلب از این که نتیجه آزمایش ها مشخص نشده است، حدس های ذهنی خود در مورد بیماری را بیان نکند تا موجب نگرانی بیمار نشود. استرس می تواند وضعیت قلب را بدتر کرده و در نتیجه نتیجه آزمون خطا خواهد داشت.
  • سپس  آزمایشات را بررسی کرده و معاینات فیزیکی را بر روی بیمار انجام می دهد. لازم است یک پرونده پزشکی برای بیمار تشکیل شود. این پرونده شامل مجموعه آزمایش ها و تست های انجام شده، نتیجه معاینات فیزیکی، روش درمان، دوره درمانی، وضعیت بیمار تا شرایط فعلی و … خواهد بود. علت نیاز به پرونده پزشکی این است که اگر بیمار در حین درمان تصمیم گرفت که به متخصص قلب و عروق دیگر مراجعه کند و یا اگر پزشک قلب و عروق لازم دانست که در حین درمان، از متخصصین دیگر هم کمک بگیرد، این پرونده پزشکی می تواند گزارش کاملی از وضعیت بیمار را ارائه کند.
  • ممکن است که در حین درمان تصمیم بگیرد که روش درمانی را تغییر دهد. در این صورت بیمار باید تابع نظر وی باشد. عاقلانه ترین کار این است که متخصص قلب و عروق قبل از این که یک روش درمانی را آغاز نماید، شرایط بیمار و نتایج آزمایشات را به خوبی بررسی کرده و سپس تصمیم نهایی را نحوه درمان اتخاذ کند.
  • متخصص  باید تا جایی که امکان دارد، درمان دارویی و غیر جراحی را برای بیمار در نظر بگیرد. جراحی آخرین گزینه انتخابی است و در زمانی اعمال می شود که روش های دیگر بر روی بیمار جواب ندهد. برای مثال ممکن است متخصص قلب و عروق تنها به تغییر سبک زندگی و تجویز چند دارو اکتفا کند.
  • توصیه پزشک : اگر پزشک عمومی‌تان توصیه کرد تا نزد یک متخصص قلب و عروق بروید، حتما این کار را انجام داده و آن را به تعویق نیاندازید زیرا ممکن است پشیمان شوید.
  • قلب درد: این یکی خیلی واضح است. می‌توانید لیستی از علائم بیماری‌های قلبی را در ادامه‌ی این مطلب پیدا کنید. اگر درباره علائم خود شک دارید حتما این لیست را چک کنید.
  • سابقه‌ی خانوادگی: اگر میان افراد خانواده‌ی‌تان کسی بیماری قلبی داشته یا دارد، شما نیز باید مراقب علائم بیماری‌های قلبی باشید و حتما با یک متخصص قلب در این‌باره صحبت کنید.
  • کلسترول تام بالا:  کلسترول تام، مجموع تمامی کلسترول موجود درخون است. هر چه کلسترول تام بالاتر باشد ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است. سطح کلسترول 200 ml/dL یا بالاتر خطرناک محسوب می‌شود.
  • فشار خون بالا: اگر دارای فشار خون یا عدد سیستولیک بالا هستید مراقب باشید. عدد سیستولیک اولین عددی است که در هنگام فشار خون گرفتن می‌خوانید. برای مثال اگر فشار خون شما 120روی 80 باشد، عدد سیستولیک  120 است.
  • اگر دخانیات مصرف می‌کردید یا مصرف می‌کنید: سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی است.
  • دیابت: متاسفانه دیابت می‌تواند سبب بروز عارضه قلبی شود. اگر دیابت دارید و هر یک از علائم مربوط به بیماری‌های قلبی را مشاهده کردید سریع به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.
  • مشکلات بارداری، پره‌اکلامپسی : پره‌اکلامپسی معمولا یکی از فاکتورهای خطر پنهان بیماری قلبی است. دو زمانی که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در یک خانم بسیار بالا می‌رود درطول دوران بارداری یا بعد از یائسگی است.
  • شروع یک برنامه‌ی ورزشی جدید: اگر بالای 40 سال سن دارید و برنامه ورزشی جدیدی را شروع کرده‌اید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. ممکن است فعالیت بیشتر طبق توصیه پزشک باشد اما به هرحال متخصص قلب و عروق می‌تواند وضعیت قلب شما را بررسی کرده و ورزش‌های مناسبی به شما بدهد.
  • بیماری لثه: ممکن است باورش سخت باشد اما وقتی که بدن دچار التهاب است بیماری‌های لثه بروز می‌کنند. بیمارانی که دچار ورم لثه هستند اغلب بیماری قلبی دارند.

متخصص قلب و عروق

کدام افراد به اکوکاردیوگرافی یا اکو نیاز دارند؟

اگر علایمی از نارسایی‌های قلبی مانند تنگی نفس و تورم در پا‌ها را در خود احساس می‌کنید یابد به پزشک مراجعه کنید.

اکوکاردیوگرافی به پزشک کمک می‌کند تا علت صدا‌های غیرطبیعی قلب، افزایش ضخامت بطن‌ها و لخته‌های خون یا تومور‌هایی که باعث سکته مغزی شده‌اند را تشخیص دهد.

همچنین ممکن است پزشک شما از اکوکاردیوگرافی برای بررسی این که قلب شما چگونه به برخی از درمان‌ها که برای رفع نارسایی قلب استفاده شده پاسخ می‌دهد استفاده می‌کنند.