ویتامین b12

آزمایش ویتامین B12 سطح این ویتامین را در خون یا ادرار بررسی می‌کند تا ذخایر ویتامین B12 بدن را اندازه‌گیری کند. ویتامین B12 که به آن «کوبالامین» (cobalamin) هم گفته می‌شود، برای بسیاری از فرآیندهای مهم بدن از جمله عملکرد اعصاب و تولید DNA و گلبول‌های قرمز ضروری است.

فردی که سطح  B12 او خارج از محدوده طبیعی است، به درمان نیاز دارد. غالبا کمبود این ویتامین به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا سوء جذب رخ می‌دهد. در مقابل، سطوح بالای آن از زیاده‌روی در مصرف مکمل ناشی می‌شود یا نشان‌دهنده بیماری‌هایی مثل دیابت یا بیماری کبدی است.

علائم بالا بودن ویتامین B12

افراد مختلف با هم متفاوت هستند و ممکن است بعضی از آن‌ها علائم افزایش ویتامین B12 را تجربه نکنند. از آنجا که معمولا افزایش این ویتامین به دلیل بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد، علائم به نوع بیماری شما بستگی دارد.

زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های خوراکی یا تزریقی ویتامین B12 می‌تواند به طور موقت باعث سرگیجه، اضطراب، سردرد و حالت تهوع شود. در موارد نادر ممکن است تزریق این ویتامین به گرفتگی عضلات، ضعف و ضربان قلب نامنظم منجر می‌شود، چون ویتامین B12 تزریقی می‌تواند سطح پتاسیم را در خون کاهش دهد. بنابراین احتمال دارد که علائم مرتبط با کمبود پتاسیم را تجربه کنید.

علائم پایین بودن ویتامین B12

اگر آزمایش  نشان‌دهنده کمبود این ویتامین باشد، ممکن است با گذشت زمان دچار کم خونی شوید. در بسیاری از موارد، کمبود خفیف این ویتامین هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. اما اگر درمان نشود، به تدریج به بروز علائم زیر منجر می‌شود:

• ضعف، خستگی یا سبکی سر
  • تپش قلب و تنگی نفس
  • پوست رنگ‌پریده
  • زبان صاف تر به نظر میرسد
  • باعث یبوست و اسهال و درنتیجه کم شدن اشتها میشود.
  • مشکلات عصبی مانند بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن اندام‌ها، ضعف عضلانی و مشکل در راه رفتن
  • امکان عدم بینایی میگردد.
  • مشکلات روانی مانند افسردگی، از دست دادن حافظه یا تغییرات رفتاری را شامل میشود.

روش انجام تست ویتامین B12

پزشکان معمولا از آزمایش خون برای بررسی وضعیت استفاده می‌کنند، اما می‌توان سطح این ویتامین را در خانه با استفاده از نمونه ادرار هم اندازه‌گیری کرد.

قبل از آزمایش باید 6 تا هشت ساعت ناشتا باشید. اگر پزشک برای شما آزمایش‌های دیگری هم تجویر کرده باشد، ممکن است لازم باشد برای مدت زمان بیشتری از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. بنابراین، بهتر است در مورد شرایط انجام آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد عوامل تاثیرگذار در نتیجه تست B12 باید به این نکته توجه کرد که بعضی از داروها و مکمل‌های غذایی می‌توانند نتیجه آن را تغییر دهند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که لیست داروها و مکمل‌ها مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید و از او بپرسید که آیا لازم است قبل از آزمایش خون مصرف آن‌‌ها را به طور موقت قطع کنید یا خیر.

در صورت داشتن چنین علائمی از طریق مشاوره با متخصص داخلی آنلاین مشورت کنید.