درمانگاه تخصصی داخلی ظفرآریا

سلامت روان در سرطان

اقدامات روانشناختی و نقش روانشناس

در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان

نویسنده : سرکار خانوم آزاده یقینی

روانشناس

سرطان به عنوان یک پدیده اجتماعی، عملکرد روزانه و فعالیتهای اجتماعی فرد را دچار نابسامانی می کند و توانایی وی را برای انجام نقشهای معمول و مسیولیت ها تغییر می دهد به طوریکه نقشهای جدیدی بوجود می آید. در واقع پس از تشخیص سرطان در فرد بحران ایجاد می شود و اعتماد به نفس کاهش پیدا می کند. اصولا سرطان با استرس ارتباط مستقیم دارد. هر چه فرد بیشتر در معرض استرس ناشی از بیماری باشد عوارض منفی در او بیشتر خواهد بود، کارکرد سیستم ایمنی کاهش پیدا می کند و او در مقابله موثر با بیماری دچار مشکل خواهد شد. سرطان از هر نوع که باشد باعث ایجاد استرس های منحصر فردی در بیماروخانواده اش می شود. افرادی که در انها سرطان تشخیص داده می شود با درجات مختلفی دچار ناراحتی عاطفی می شوند. مسایل مهم هر بیمار مبتلا به سرطان می تواند عوامل زیر باشد: ترس از مرک بر هم خوردن برنامه های زندگی دگرگونی در تصور بیمار از خود وعزت نفس او تغییرات در نقش اجتماعی وسبک زندگی وی بیمارمبتلا به سرطا ن برای انطباق موثر و زندگی بخش با این بیماری به کمک نیازدارد. اینجا روانشناس می تواند در کنار تیم درمان نقش مهمی ایفا کند. بیماران سرطانی درمواجهه با بیماری از پاسخهای مقابله ای متفاوتی استفاده می کنند راهبردهای مقابله ای را می توان به سه دسته تقسیم کرد روش تکلیف مدار: در این روش افراد تلاش می کنند تا کارهای خود را با توجه به اهمیت آن اولویت بندی کنند وبا مدیریت زمان آنها را به موقع انجام دهند. روش هیجان مدار: این روش مستلزم یافتن روشهایی برای کنترل هیجان ها وتلاش برای امیدواربودن به هنکام مواجهه با موقعیت های تنش زاست. افرادی که از این روش استفاده می کنند ضمن اینکه بر هیجانات خود کنترل دارند ممکن است احساساتی چون خشم یا ناامیدی را نشان دهند. روش اجتناب مدار:این روش مستلزم انکار یا کوجک شمردن موقعیت های تنش زاست افرادی که از این روش استفاده می کنند هشیارانه تفکرات تنش زا را واپس رانی کرده وتفکرات دیگری را جایگزین می کند وبرای فراراز مشکل با مشکل پبش امده سعی می کنند مواجه نشوند وآن را انکار کنند . سوال مهم شما در برخورد با مشکلی که برایتان پیش می اید چه پاسخی می دهید و راهبرد مقابله ای که استفاده می کنید چیست؟ فکر می کنید بهترین روش برای مقابله با مشکل چبست؟ آرامش احساس زیباییست آن را تجربه کنید سلامت روان در سرطان

سلامت روان در سرطان

سرطان به عنوان یک پدیده اجتماعی، عملکرد روزانه و فعالیتهای اجتماعی فرد را دچار نابسامانی می کند و توانایی وی را برای انجام نقشهای معمول و مسیولیت ها تغییر می دهد به طوریکه نقشهای جدیدی بوجود می آید. در واقع پس از تشخیص سرطان در فرد بحران ایجاد می شود و اعتماد به نفس کاهش پیدا می کند.

اصولا سرطان با استرس ارتباط مستقیم دارد. هر چه فرد بیشتر در معرض استرس ناشی از بیماری باشد عوارض منفی در او بیشتر خواهد بود، کارکرد سیستم ایمنی کاهش پیدا می کند و او در مقابله موثر با بیماری دچار مشکل خواهد شد.                                  

سرطان از هر نوع که باشد باعث ایجاد استرس های منحصر فردی در بیماروخانواده اش می شود.

افرادی که در انها سرطان تشخیص داده می شود با درجات مختلفی دچار ناراحتی عاطفی می شوند.

 

مسایل مهم هر بیمار مبتلا به سرطان می تواند عوامل زیر باشد:

ترس از مرک

بر هم خوردن برنامه های زندگی

دگرگونی در تصور بیمار از خود وعزت نفس او

تغییرات در نقش اجتماعی وسبک زندگی وی

 

بیمارمبتلا به سرطا ن برای انطباق موثر و زندگی بخش با این بیماری به کمک نیازدارد.

اینجا روانشناس می تواند در کنار تیم درمان نقش مهمی ایفا کند.

بیماران سرطانی درمواجهه با بیماری از پاسخهای مقابله ای متفاوتی استفاده می کنند

راهبردهای مقابله ای را می توان به سه دسته تقسیم کرد

روش تکلیف مدار: در این روش افراد تلاش می کنند تا کارهای خود را با توجه به اهمیت آن اولویت بندی کنند  وبا مدیریت زمان آنها را به  موقع انجام دهند.

 

روش هیجان مدار: این روش مستلزم یافتن روشهایی برای کنترل هیجان ها وتلاش برای امیدواربودن به هنکام مواجهه با موقعیت های تنش زاست. افرادی که از این روش استفاده می کنند ضمن اینکه بر هیجانات خود کنترل دارند ممکن است احساساتی چون خشم یا ناامیدی را نشان دهند.

روش اجتناب مدار:این روش مستلزم انکار یا کوجک شمردن موقعیت های تنش زاست افرادی که از این روش استفاده می کنند هشیارانه تفکرات تنش زا را واپس رانی کرده وتفکرات دیگری را جایگزین می کند وبرای فراراز مشکل با مشکل پبش امده سعی می کنند مواجه نشوند وآن را انکار کنند .

 سوال مهم

شما در برخورد با مشکلی که برایتان پیش می اید چه پاسخی می دهید و راهبرد مقابله ای که استفاده می کنید چیست؟ فکر می کنید بهترین روش برای مقابله با مشکل چبست؟

آرامش احساس زیباییست

آن را تجربه کنید

 

روانشناس می تواند در پذیرش بیماری و تسهیل درمان کمک کننده باشد

 

تلفن تماس:

88881045-88881046

درمانگاه تخصصی داخلی ظفرآریا

دستگردی بین جردن و ولیعصر پلاک 283 طبقه ششم

Visits: 61

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *