عوارض شیمی درمانی چیست؟

سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر دنیاست. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ و میر مردم جهان می باشد. برای درمان سرطان روش های متفاوتی پیش روی بیمار قرار دارد. هر یک از روش های درمانی تحت تاثیر فاکتور های خاصی مانند میزان پیشرفت بیماری، سن بیمار، سلامت کلی بیمار و … مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است بدانید شیمی درمانی یک روش اصلی یا مکمل برای درمان سرطان های مختلف از جمله سرطان خون و سرطان روده بزرگ و سرطان سینه  می باشد. با ما همراه باشید تا عوارض شیمی درمانی را مورد برسی قرار دهیم.

علت عوارض شدید شیمی درمانی چیست؟

 

شیمی درمانی به این معناست که دارو های شیمیایی خاصی برای بیمار تجویز می شوند که به صورت خاص برای درمان سرطان او کاربرد دارند. این دارو ها به روش های مختلف می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. دارو ها می توانند به صورت خوراکی و تزریق در ورید استفاده شوند. این دارو ها به بیمار داده می شوند تا در از بین بردن سلول های سرطانی مفید واقع شوند. تشخیص این که چه دارویی برای بیمار تجویز شود و این دارو به چه روشی استفاده شود، تنها بر عهده پزشک و بررسی شرایط بیمار است. اما این روش درمانی عوارض مختص به خود را نیز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا اسیب های شیمی درمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

علت اصلی وجود عوارض شیمی درمانی چیست؟

علت اصلی عوارض شیمی درمانی این است که دارو های شیمیایی این روش درمانی تمام سلول های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. یعنی این دارو ها برای مقابله با سلول ها و توده های سرطانی از طریق سیستم گردش خون به سراسر بدن پخش می شوند. در نتیجه به ناچار روی سلول های طبیعی بدن نیز تاثیر می گذارند. این امر سبب می شود این روش درمانی عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد. در روش شیمی درمانی دارو های شیمیایی وارد سیستم گردش خون می شوند. اثر این دارو ها از طریق سیستم گردش خون در سراسر بدن پخش می شود. در واقع دارو ها با گردش خون به همه جای بدن می روند و در هر کجا که با سلول های سرطانی مواجه شوند، آن ها را از بین می برند. این روش درمانی اغلب در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال گسترش سرطان در بدن وجود دارد. اگر چه آسیب های شیمی درمانی ممکن است شدید باشند، اما لازم است بدانید اغلب این عوارض بعد از پایان یافتن دوره شیمی درمانی از بین می روند.

در ادامه عوارض شیمی درمانی برخی از سرطان های شایع را مورد بررسی قرار می دهیم:

شیمی درمانی سرطان خون

 

عوارض شیمی درمانی سرطان خون

برخی از داروها برخی از عوارض جانبی خاص را دارند. به عنوان مثال، دوزهای بالای سیتارابین می تواند باعث خشکی چشم شود و بر قسمت های خاصی از مغز اثر بگذارد. این امر می تواند منجر به مشکلات هماهنگی یا تعادل شود. در صورت بروز این عوارض ممکن است دوز دارو کاهش داده شده و یا قطع شود. همچنین انتراسایکلین ها (مانند دائونوروبیسین یا ایداروبیسین) می توانند به قلب آسیب برسانند، بنابراین ممکن است از آن ها در شخصی که قبلا دارای مشکلات قلبی بوده است، استفاده نشود.

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه

مانند هر روش درمان دیگری درمان سرطان پستان با شیمی درمانی عوارض مختص به خود را دارد. به طور کلی لازم است بدانید استفاده از دارو های شیمیایی برای انجام فرایند شیمی درمانی، عوارضی را متوجه بیمار می کند. در رابطه با سرطان پستان یا سرطان سینه لازم است بدانید برخی از این عوارض ممکن است بعد از فرایند درمان نیز متوجه بیمار باشند. البته اغلب عوارض بعد از پایان یافتن دوره درمان از بین می روند.

ریزش موها در شیمی درمانی

 

این عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ریزش مو ها و ابرو ها
  • کاهش میل به غذا خوردن و از دست دادن وزن زیاد
  • احساس حالت تهوع و سرگیجه
  • احساس درد در نواحی مختلف بدن
  • استفراغ و اسهال

در برخی از موارد بیمار ممکن است بعد از انجام شیمی درمانی به عدم باروری مبتلا شود. علاوه بر این یکی دیگر از عوارض درمان این سرطان با شیمی درمانی، ایجاد خطرات قلبی است.

 

شیمی درمانی سرطان سینه

عوارض شیمی درمانی سرطان روده

درمان سرطان های مربوط به دستگاه گوارش مانند سرطان روده، سرطان معده، سرطان مری و … با شیمی درمانی عوارضی را متوجه بیمار می کند. اغلب این عوارض بعد از تمام شدن دوره شیمی درمانی از بین می روند برخی تعداد نادری از آسیب ها  نیز بعد از تمام شدن شیمی درمانی با بیمار می مانند. شایع ترین عوارض شیمی درمانی سرطان روده بزرگ به شرح زیر هستند:

  • ریزش مو های بیمار
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت های داخلی به دلیل کم شدن تعداد گلبول های سفید خون
  • کاهش اشتها و در پی آن کاهش وزن شدید بیمار به صورت ناخواسته
  • احساس خستگی مداوم در بیمار و ضعف و بی حالی
  • احساس حالت تهوع، استفراغ و اسهال در طی دوره ی درمان
  • احساس درد های مداوم در نواحی شکم در طی دوره ی درمان
  • احساس سرگیجه

شیمی درمانی می تواند یک درمان موثر برای سرطان باشد ، اما همچنین می تواند اثرات سو  داشته باشد. قبل از شروع درمان ، با پزشک در مورد اینکه کدام عوارض جانبی به احتمال زیاد ، چه مدت ممکن است ادامه داشته باشند و چه شدت ممکن است ، صحبت کنید. 

 

Views: 308

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *