سرطان خون یکی از سرطان های رایج در سراسر جهان است که سالانه جان بسیاری از افراد جامعه را می گیرد.این سرطان جزء خطرناک ترین سرطان های موجود است. ابتلا به این سرطان می تواند روند زندگی فرد را به صورت کامل مختل کند. اگر چه این سرطان بسیار کشنده و خطرناک است اما محققان پزشکی می گویند در سال های اخیر توانسته اند روش های درمانی مناسبی برای این سرطان پیدا کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا  با علائم سرطان خون  آشنا  شویم و این سرطان را مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان خون چیست؟

سرطان خون یک سرطان شایع است که می تواند در خون یا در مغز استخوان فرد ایجاد شود. مغز استخوان در بدن مسئولیت تولید سلول های خونی را به عهده دارد. اگر در روند تولید سلول های خونی اختلال به وجود بیاید، احتمال ایجاد این سرطان افزایش می یابد. این اختلالات می توانند روی عملکرد لکوسیت ها یا گلبول های سفید خون تاثیرگذار باشند. به گفته محققان این سرطان اغلب در بین افراد بالای 55 سال و زیر 15 سال شیوع دارد.

علائم سرطان خون چیست؟

علائم سرطان خون بسته به نوعی که دارد می تواند متفاوت باشد. مهم ترین علائم این سرطان به شرح زیر هستند:

• شما به راحتی خسته شوید ، مدام احساس بی انرژی بودن و ضعف و خستگی دارید.
  • اغلب رنگ پوست شما کم رنگ تر از حالت عادی است.
  • ممکن است تب داشته باشید.
  • به راحتی خونریزی می کنید. خون دماغ شدن و خونریزی لثه یکی از علائم شایع این بیماری است.
  • لکه های ریز قرمز (به نام پتشیا) در پوست خود مشاهده می کنید.
  • درد استخوان یا مفصل و یا حساسیت به لمس یکی دیگر از علائم شایع این سرطان است.
  • تورم غدد لنفاوی گردن ، زیر بغل ، کشاله ران یا معده ؛ بزرگ شدن طحال یا کبد.
  • عفونت های مکرر.
  • کاهش وزن برنامه ریزی نشده و عدم اشتها به غذا خوردن
  • داشتن عرق شبانه
  • احساس تنگی نفس در اغلب اوقات
  • احساس درد عمیق در زیر دنده های سمت چپ.

انواع سرطان خون کدامند؟

همان طور که گفتیم سرطان خون انواع مختلفی دارد. انواع  سرطان خون  بر اساس سرعت پیشرفت بیماری به شرح زیر هستند:

انواع سرطان خون

• سرطان خون حاد: در این نوع از سرطان سلول های سرطانی به سرعت در حال تقسیم شدن هستند و بیماری به سرعت پیشرفت می کند. اگر به این سرطان مبتلا هستید، چند هفته پس از تشکیل سلول های لوسمی احساس بیماری خواهید کرد. این نوع سرطان شایع ترین سرطان کودکان است.
  • سرطان خون مزمن: در این نوع سرطان غالبا سلول های سرطانی دارای ویژگیهای سلول های نابالغ و بالغ هستند. برخی از این سلول ها ممکن است تا حدی توسعه یافته باشند که عملکرد دیگر سلول های طبیعی را تحت تاثیر قرار دهند. این بیماری معمولا در مقایسه با نوع حاد با سرعت کمتری گسترش می یابد. اگر به این سرطان مبتلا هستید ، ممکن است سال ها علائم قابل توجهی نداشته باشید. این سرطان مزمن در بزرگسالان بیشتر از کودکان مشاهده می شود.

علل ایجاد سرطان خون کدامند؟

علائم سرطان خون از زمانی شروع می شود که DNA تک سلول در مغز استخوان تغییر می کند (جهش می یابد) و نمی تواند به طور طبیعی رشد کند و کار کند. (DNA “کد دستورالعمل” رشد و عملکرد سلول است. بخش هایی از DNA ژن هایی را تشکیل می دهند که بر روی ساختارهای بزرگتر به نام کروموزوم ها مرتب شده اند.) تمام سلول های حاصل از آن سلول جهش یافته اولیه دارای DNA جهش یافته هستند.

محققان و پزشکان می گویند هنوز اطلاعات کاملی در رابطه با این که چه عواملی باعث آسیب به DNA می شوند، مشخص نیست. دانشمندان توانسته اند تغییراتی را در برخی از کروموزوم های بیماران مبتلا به سرطان خون تشخیص دهند.

علائم سرطان خون

چه کسانی مستعد ابتلا به سرطان خون هستند؟

شاید برای شما سوال باشد که چه کسی به سرطان خون مبتلا می شود؟ آیا افراد خاصی در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند؟

اگرچه علت دقیق جهش DNA منجر به این سرطان به طور کامل مشخص نیست، اما دانشمندان عوامل خطر خاصی را کشف کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد. این عوامل خطر عبارتند از:

• درمان قبلی سرطان با اشعه یا شیمی درمانی.
  • سابقه سیگار کشیدن یا کار با مواد شیمیایی صنعتی. بنزن و فرمالدئید از جمله مواد شیمیایی سازنده سرطان هستند که در دود توتون و مواد ساختمانی و مواد شیمیایی خانگی یافت می شوند. از بنزن در ساخت پلاستیک، لاستیک، رنگ، سموم دفع آفات، داروها و مواد شوینده استفاده می شود. فرمالدئید در مصالح ساختمانی و بسیاری از محصولات خانگی مانند صابون ها، شامپوها و محصولات پاک کننده وجود دارد.
  • داشتن یک اختلال ژنتیکی، مانند نوروفیبروماتوز، سندرم کلاین فلتر و یا سندرم داون.

ابتلا به این سرطان ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شما ممکن است به این سرطان مبتلا شوید و هیچ یک از این عوامل خطر را نداشته باشید. افرادی هستند که یک یا چند مورد از این عوامل خطر را دارند و هرگز به این سرطان مبتلا نمی شوند. شما نمی توانید این سرطان را از شخص دیگری بگیرید. این سرطان از فردی به شخص دیگر منتقل نمی شود.

درمان سرطان خون

درمان سرطان خون چگونه است؟

روش های درمانی سرطان خون به نوع سرطان، سن و سلامت کلی شما و این که سرطان به اندام ها یا بافت های دیگر سرایت کرده باشد، بستگی دارد. درمان های متداول برای این سرطان عبارتند از:

• شیمی درمانی: شیمی درمانی، مواد شیمیایی یا داروهایی هستند که به صورت قرص تجویز می شوند ، از طریق IV به داخل ورید تزریق می شوند. این مواد شیمیایی سلول های سرطانی را از بین می برد و یا از تقسیم آن ها جلوگیری می کنند. معمولا در این روش ترکیبی از داروهای شیمی درمانی استفاده می شود. این رایج ترین روش درمانی سرطان خون است. درمان شامل چند چرخه است. هر چرخه شامل تعداد مشخصی از روزهای درمان و روزهای استراحت است تا بدن بتواند بهبود یابد. مدت زمان درمان می تواند در دوره های مختلف، متفاوت باشد.
  • پرتو درمانی: در این روش از پرتو های قوی انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن ها استفاده می شود. تابش این پرتو ها به سمت نقاط دقیق بدن انجام می شود که در آن مجموعه ای از سلول های سرطانی وجود دارد.
  • ایمونوتراپی: این روش درمانی که به آن بیولوژیک درمانی نیز گفته می شود، از داروهای خاصی برای تقویت سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می کند. ایمنی درمانی شامل اینترفرون، اینترلوکین و سلول درمانی CAR-T است.
  • دارو درمانی هدفمند: در این روش درمانی از داروهایی استفاده می شود که بر ویژگی های خاص سلول های لوسمی متمرکز شده اند. روش های درمانی هدفمند با جلوگیری از توانایی سلول های لوسمی در تکثیر و تقسیم و از بین بردن سلول های سرطانی انجام می شود. درمان هدفمند کمتر به سلول های طبیعی آسیب می رساند.

Source : www.anthonynolan.org