سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری مختص به زنان است که از هر 10 زن که در سنین باروری هستند، 1 نفر مبتلا می شود. زنان مبتلا به PCOS دارای عدم تعادل هورمونی و مشکلات متابولیسم هستند که ممکن است سلامت و ظاهر آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. PCOS همچنین یکی از علل شایع و قابل درمان ناباروری است. در ادامه با ما همراه باشید تا این سندروم را مورد بررسی قرار دهیم.

سندروم تخمدان

تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که به عنوان تنبلی تخمدان نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع زنان است که به دلیل عدم تعادل هورمون های تولید مثل ایجاد می شود. عدم تعادل هورمونی، مشکلاتی را در تخمدان ایجاد می کند. تخمدان ها تخمکی را تولید می کنند که هر ماه به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی سالم ترشح می شود. با وجود بیماری PCOS ، تخمک ممکن است آنطور که باید رشد نکند یا در حین تخمک گذاری آنطور که باید آزاد نشود.

PCOS می تواند باعث از بین رفتن یا نامنظم شدن قاعدگی شود. پریودهای نامنظم می تواند منجر به موارد زیر شود:

• ناباروری (عدم توانایی در باردار شدن). در حقیقت این بیماری یکی از رایج ترین دلایل ناباروری در زنان است.
  • ایجاد کیست (کیسه های کوچک پر از مایعات) در تخمدان ها

تخمدان پلی کیستیک

چه کسانی به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می شوند؟

بین 5 تا 10 درصد از زنان بین 15 تا 44 سال در طول سال هایی که می توانند باردار شوند، به این بیماری مبتلا می شوند. بیشتر خانم ها متوجه می شوند که در 20 تا 30 سالگی که در بارداری مشکل دارند و مبتلا به این بیماری هستند. اما PCOS در هر سنی بعد از بلوغ می تواند اتفاق بیفتد. زنان از هر نژاد و ملیتی در معرض خطر PCOS قرار دارند. اگر چاقی  مفرط دارید یا مادر، خواهر یا عمه ای با PCOS دارید خطر تنبلی تخمدان در شما بیشتر است.

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

برخی از علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان عبارتند از:

• چرخه قاعدگی نامنظم. زنان مبتلا به PCOS ممکن است پریود نشوند یا به صورت نامنظم پریود شوند (کمتر از هشت مورد در یک سال). یا ممکن است عادت ماهانه آنها هر 21 روز یا بیشتر اتفاق بیفتد.
  • در صورت، چانه یا قسمت هایی از بدن که آقایان معمولا مو دارند، این خانم ها نیز شاهد رویش مو هستند. این مورد “هیرسوتیسم” نامیده می شود. هیرسوتیسم تا 70٪ از زنان مبتلا به PCOS را تحت تاثیر قرار می دهد
  • وجود آکنه در صورت، سینه و قسمت فوقانی کمر
  • نازک شدن مو یا ریزش مو در پوست سر یا طاسی با الگوی مردانه
  • افزایش وزن یا کاهش وزن شدید
  • تیرگی پوست ، به ویژه در امتداد چین و چروک های گردن ، در کشاله ران و زیر پستان
  • لکه های پوستی که در زیر بغل و یا ناحیه گردن ایجاد می شوند.

درمان تنبلی تخمدان

علل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علت دقیق سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست. بیشتر کارشناسان فکر می کنند عوامل مختلفی از جمله ژنتیک در این امر نقش دارند:

• مقادیر بالای آندروژن. آندروژن ها گاهی اوقات “هورمون های مردانه” نامیده می شوند. اگرچه همه زنان مقدار کمی آندروژن تولید می کنند. آندروژن ها رشد صفات مردانه مانند طاسی با الگوی مردانه را کنترل می کنند. آندروژن در زنان مبتلا به PCOS بیشتر از حد طبیعی است. بالاتر بودن سطح این هورمون از سطح آندروژن طبیعی در زنان می تواند موجب شود تخمک از تخمدان در طی هر چرخه قاعدگی آزاد نشود ، و باعث رشد مو و ایجاد آکنه شود که دو علامت PCOS هستند.
  • مقادیر بالای انسولین. انسولین هورمونی است که تبدیل انرژی به وسیله ی غذا را در بدن کنترل می کند. مقاومت به انسولین زمانی است که سلول های بدن به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی دهند. در نتیجه ، سطح انسولین خون شما از حد طبیعی بالاتر می رود. بسیاری از زنان مبتلا به PCOS مقاومت به انسولین دارن ، خصوصا کسانی که اضافه وزن یا چاقی مفرط دارند، عادات غذایی ناسالم دارند، فعالیت بدنی کافی ندارند و سابقه خانوادگی دیابت دارند (معمولا دیابت نوع 2). با گذشت زمان مقاومت به انسولین می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

PCOS می تواند در دوران بارداری برای شما و کودک شما ایجاد مشکل کند. زنان مبتلا به PCOS دارای نرخ بالاتری از موارد زیر هستند:

• سقط جنین
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی
  • سزارین

همچنین کودک شما بیشتر در معرض خطر سنگین بودن (ماکروزومی) و ممکن است مدت زمان بیشتری را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری شود.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

هیچ درمانی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد اما شما می توانید با کمک پزشک خود و روش های پزشکی و دارویی علائم PCOS را کنترل کنید. بسیاری از خانم ها به ترکیبی از درمان ها نیاز دارند، از جمله:

علائم تخمدان پلی کیستیک

• کار هایی که می توانید در خانه انجام داده و علائم را بهبود ببخشید.

1. کاهش وزن. عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم می تواند به تسکین علائم مربوط به PCOS کمک کنند. کاهش وزن ممکن است به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند، نحوه استفاده بدن از انسولین را بهبود بخشد و به هورمون های بدن برای رسیدن به سطح طبیعی کمک کند. حتی 10٪ کاهش وزن بدن می تواند به منظم تر شدن چرخه قاعدگی و بهبود احتمال بارداری کمک کند.
  2. از بین بردن موها. برای از بین بردن موهای زائد می توانید کرم های رفع موی صورت، لیزر، یا الکترولیز را امتحان کنید. شما می توانید کرم ها و محصولات موزدایی را در داروخانه ها پیدا کنید. روش هایی مانند لیزر موهای زائد یا الکترولیز باید توسط پزشک انجام شود و ممکن است تحت پوشش بیمه درمانی نباشد.
  3. کند شدن رشد مو. یک نسخه درمانی پوست، می تواند به کاهش سرعت رشد موهای جدید در مکان های ناخواسته کمک کند.
  4. دارو درمانی.
  5. کنترل بارداری هورمونی با استفاده از قرص، حلقه واژن و دستگاه داخل رحمی هورمون (IUD). برای زنانی که نمی خواهند باردار شوند، کنترل بارداری هورمونی می تواند، چرخه قاعدگی آن ها را منظم تر کند، خطر ابتلا به سرطان آندومتریوز را کاهش دهد و به بهبود آکنه و کاهش موهای زائد صورت و بدن کمک کند.
  6. داروهای ضد آندروژن. این داروها اثر آندروژن ها را غیر فعال می کنند و می توانند به کاهش ریزش موی پوست سر، رشد موهای صورت و بدن و آکنه کمک کنند. این دارو ها برای درمان علائم PCOS مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) هستند.
  7. متفورمین. متفورمین اغلب برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود و ممکن است به برخی از زنان با علائم PCOS کمک کند.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره با خانم دکتر معصومه ظفری جراح و متخصص زنان و زایمان ارتباط بگیرید.