یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان بانوان، سرطان پستان است. این سرطان یک سرطان رایج در میان خانم ها است که البته در برخی موارد خاص آقایان نیز می توانند مبتلا به این سرطان بشوند. پستان ها یکی از مهم ترین اندام ها در بدن خانم ها هستند. بانوان در سنین مختلف و تحت تاثیر عوامل خاص می توانند به این بیماری مبتلا شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم و با علل ایجاد سرطان پستان  آشنا شویم.

سرطان پستان
سرطان پستان

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان یا سرطان سینه یک سرطان شایع در میان بانوان است که هم می تواند خوش خیم و هم می تواند بدخیم باشد. این سرطان به دلیل تکثیر سلول های سرطانی در پستان و تبدیل شدن آن ها توده ها ایجاد می شود. لازم است بدانید از هر 8 خانم در سراسر جهان 1 نفر از آن ها به این سرطان مبتلا می شود. این توده ها گاه سبب می شوند سینه به طور کامل برداشته شود. راه های مختلفی برای درمان این سرطان وجود دارد که به نوع و میزان گسترش سرطان بستگی دارد.

علائم سرطان پستان چیست؟

اولین علامت سرطان پستان که اکثر زنان متوجه آن می شوند، وجود توده یا ناحیه ای از بافت ضخیم شده در پستان است. بیشتر توده های پستان سرطانی نیستند، اما همیشه بهتر است که آن ها توسط پزشک بررسی شوند. در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک متخصص سرطان سینه مراجعه کنید:

علائم سرطان پستان
علائم سرطان پستان
  • اگر یک توده یا ناحیه از بافت ضخیم شده در هر دو پستان مشاهده کردید که قبلا وجود نداشته است
  • تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو پستان
  • ترشح مایعات از هر یک از نیپل های پستان ها
  • یک توده یا تورم در هر یک از زیر بغل های شما
  • فرورفتگی روی پوست پستان شما
  • بثورات روی نوک پستان یا اطراف آن
  • تغییر در ظاهر نوک پستان، مانند فرو رفتگی در پستان
  • احساس درد عمیق در ناحیه پستان و زیر بغل

علل ایجاد سرطان پستان چیست؟

علل ایجاد سرطان پستان به طور کامل شناخته نشده است و دشوار است که بگوییم چرا یک خانم مستعد ابتلا به سرطان سینه است و یک خانم دیگر نیست. برخی از عوامل هستند که می توانند موجب شوند خطر ابتلا به سرطان سینه در بانوان افزایش یابد. برای برخی از عوامل خطر نمی توان کار خاصی انجام داد. اما با تغییر سبک زندگی می توان تاثیر برخی دیگر از عوامل خطر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

سن

یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش سن است. افزایش سن سبب می شود خطر ابتلا به این بیماری بیشتر شود. این بیماری در زنان بالای 50 سال که دوران یائسگی را گذرانده اند، بیشتر دیده می شود. حدود 8 مورد از 10 مورد سرطان سینه در زنان بالای 50 سال اتفاق می افتد. تمام خانم هایی که 50 تا 70 سال دارند باید هر 3 سال یک بار تحت عنوان برنامه غربالگری پستان، مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند. زنان بالای 70 سال نیز واجد شرایط غربالگری هستند و می توانند این کار را از طریق پزشک متخصص سینه و پستان انجام دهند.

سرطان سینه و علائم آن
سرطان سینه و علائم آن
سابقه خانوادگی

اگر یک خانم در نزدیکان درجه یک خود مانند مادر و یا خواهر داشته باشد که مبتلا به سرطان پستان است، خطر ابتلای او نیز به این سرطان افزایش می یابد. در اکثر موارد کسانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، این بیماری ریشه ارثی و خانوادگی ندارد. لازم است بدانید ژن های  BRCA1 و BRCA2 که دو ژن پرخطر برای ابتلا به سرطان سینه و تخمدان هستند، می توانند از طرف والدین به فرزند به ارث برسند.  همچنین لازم است بدانید دیگر ژن های TP53 و CHEK2 نیز می توانند موجب ابتلا به این سرطان شوند. اگر در خانواده و نزدیکان شما شخص مبتلا به سرطان سینه وجود دارد، بهتر است برای غربالگری و بررسی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مصرف الکل

یکی دیگر از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه مصرف زیاد مشروبات الکلی است.

قرار گرفتن در معرض اشعه های خطرناک

اشعه های خطرناک مانند اشعه ی ایکس و یا اشعه هایی که از سی تی اسکن ساطع می شوند نیز می توانند موجب ابتلا به سرطان سینه شوند.

تشخیص و درمان سرطان پستان چگونه است؟

تشخیص قطعی ابتلا به سرطان پستان تنها توسط پزشک متخصص امکان پذیر است. شما می توانید به صورت ماهانه سینه های خود را مورد بررسی قرار دهید. بهتر است بدون هیچ لباسی روبروی آینه قرار بگیرید و سپس سینه ها و نواحی زیر بغل ها را به طور دقیق بررسی کنید. وجود هرگونه توده در این نواحی که قبلا وجود نداشته، می تواند خطرناک باشد.

درمان سرطان پستان
درمان سرطان پستان

انتخاب بهترین روش درمان سرطان سینه به نظر پزشک متخصص، میزان پیشروی سرطان در غدد پستان، خوش خیم بودن و یا بدخیم بودن سرطان، سن بیمار و سلامت عمومی او بستگی دارد.

مهم ترین روش ها برای از بین بردن سرطان سینه شامل موارد زیر می باشند:

  • عمل جراحی
  • رادیوتراپی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان هدفمند با دارو درمانی

پزشک متخصص ممکن است از هر یک از این روش ها به تنهایی استفاده کند و یا ممکن است از چند روش ترکیبی برای از بین بردن سرطان پستان استفاده کند. همه ی این موارد به نظر پزشک و نوع و گسترش بیماری مربوط است. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد درمان بسیار بهتر و مثمر ثمر تر خواهد بود.

به طور کلی جراحی رایج ترین روش برای درمان سرطان سینه است. در این روش پزشک متخصص سرطان سینه، تصمیم می گیرد با توجه به گسترش بیماری، قسمتی از پستان یا کل آن را بردارد. این امر به اندازه توده سرطانی بستگی دارد. در رادیوتراپی  پزشک متخصص با استفاده از پرتودرمانی برای از بین بردن توده های سرطانی اقدام می کند. اگر سرطان در مراحل ابتدایی باشد و هنوز پیشرفت نکرده باشد از این روش استفاده می شود. در شیمی درمانی که یک روش درمان مکمل است پزشک متخصص با استفاده از دارو های خاص برای از بین بردن توده های سرطانی اقدام می کند. این دارو ها می توانند هم به صورت قرص خوراکی باشند و هم به صورت دارو های تزریقی. اگر سرطان از نوع پیشرفته نباشد پزشک متخصص می تواند با استفاده از دارو درمانی، سرطان را کنترل کند.

Views: 79

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *