درمان سرطان پروستات

بدون شک سرطان پروستات شایع ترین سرطان در آقایان در سراسر جهان است. این بیماری معمولا به آهستگی ایجاد می شود،  علائم این سرطان معمولا تا زمانی که پروستات به اندازه کافی بزرگ نشده نباشد و بر روی لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از آلت تناسلی (مجرای ادرار) منتقل می کند، ظاهر نشود، پدیدار نمی شوند. در ادامهه به تشخیص سرطان پروستات و علائم آن اشاره میکنیم

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات رایج ترین نوع سرطان در میان آقایان است که روی اندام تناسلی و دستگاه دفع ادرار آقایا تاثیر می گذارد. بسیاری از آقایان بعد از سنین 50 سال به بالا به این بیماری مبتلا می شوند. این سرطان روی غده ای به نام پروستات تاثیر می گذارد که میان مثانه و آلت تناسلی آقایان قرار گرفته است. ادرار آقایان از مرکز این غده عبور کرده و از آلت تناسلی خارج می شود. اگر عملکرد این غده توسط سلول های سرطانی تحت تاثیر قرار بگیرد می گوییم سرطان در غده پروستات به وجود آمده است.

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات معمولا تا زمانی که سرطان به اندازه کافی بزرگ شود و بتواند به لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از آلت تناسلی (مجرای ادرار) منتقل می کند،  فشار وارد کند، هیچ علائمی ایجاد نمی کند.

علائم سرطان پروستات

علائم این سرطان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• نیاز به دفع ادرار مکرر که اغلب در طول شب اتفاق می افتد.
  • اغلب برای رفتن به توالت عجله دارید.
  • دشواری در شروع ادرار کردن. این امر به معنای آن است که شما احساس می کنید برای دفع ادرار نیاز به رفتن به توالت دارید اما هنگام دفع ادرار نمی توانید این کار را انجام دهید.
  • احساس درد و فشار هنگام دفع ادرار
  • جریان ضعیف ادرار
  • احساس اینکه مثانه شما کاملا تخلیه نشده است.
  • وجود خون در ادرار یا خون در منی

این علائم همیشه به این معنی نیست که شما در غده پروستات سرطان دارید. بسیاری از پروستات های مردان به دلیل یک بیماری غیر سرطانی به نام بزرگ شدن پروستات، بزرگتر می شوند. علائم گسترش این سرطان به دیگر نقاط بدن شامل احساس درد در استخوان و کمر، کاهش اشتها، احساس درد در بیضه ها و کاهش وزن غیرقابل توجیه است.

علل ایجاد سرطان پروستات چیست؟

• به طور دقیق مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان پروستات می شوند، اما لازم است بدانید موارد مختلفی می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. این علل شامل موارد زیر هستند:
  • علل ایجاد سرطان پروستات
    • سن:
    • با افزایش سن خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد و بیشتر موارد این سرطان در مردان بالای 50 سال تشخیص داده می شوند.
    • گروه قومی:
    • این سرطان در مردان آفریقایی-کارائیب ایی و آفریقایی تبار بیشتر از مردان آسیایی است.
    • سابقه خانوادگی:
    • به نظر می رسد داشتن یک برادر یا پدری که قبل از 60 سالگی به این سرطان مبتلا شده است خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که داشتن یک خویشاوند نزدیک زن که به سرطان پستان مبتلا شده است نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد
    • چاقی:
    • تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است ارتباطی بین چاقی و این سرطان وجود داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.
    • رژیم غذایی:
    • تحقیقات در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و این سرطان در حال انجام است. برخی از شواهد نشان می دهند که رژیم غذایی حاوی کلسیم با افزایش خطر ابتلا به این سرطان در ارتباط است.

تشخیص و درمان سرطان پروستات

اگر علائمی دارید که می تواند ناشی از سرطان پروستات باشد، باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. هیچ آزمایش قطعی و مشخصی برای تشخیص سرطان پروستات وجود ندارد. پزشک اورولوژی با بررسی علائم بیمار، انجام تست ام آر آی، انجام آزمایش های مختلف و نمونه برداری از پروستات تلاش می کند تا وجود سرطان را تشخیص داده و روند درمان را در پیش بگیرد.

پزشک متخصص اورولوژی ممکن است آزمایش ها و تست های زیر را برای شما انجام دهد:
  • آزمایش ادرار برای بررسی وجود عفونت و سلول های سرطانی
  • آزمایش PSA برای بررسی سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات، که با نمونه گیری از خون انجام می شود.
  • معاینه رکتوم دیجیتال

پزشک متخصص بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان PSA و نتایج معاینه پروستات و همچنین سن، سابقه خانوادگی و گروه قومی ، خطر ابتلا به این بیماری را ارزیابی می کند.

درمان سرطان پروستات

درمان این بیماری به شرایط فردی بیمار بستگی دارد. برای بسیاری از مردان مبتلا به این سرطان، هیچ درمانی لازم نیست.

در صورت لزوم درمان ، هدف این است که بیماری کنترل شود. در برخی موارد اگر سرطان گسترش یافته باشد، هدف این نیست که سرطان درمان شود بلکه هدف افزایش طول عمر و کاهش علائم است.

پزشک متخصص اورولوژی برای این که تشخیص دهد کدام روش درمان برای این سرطان مناسب است باید شرایط عمومی بیمار، سن او و میزان پیشرفت بیماری را مورد بررسی قرار دهد. اگرچه این یک سرطان شایع در میان مردان است .

برداشتن غده پروستات با جراحی (پروستاتکتومی رادیکال)

پروستاتکتومی رادیکال برداشتن غده پروستات با جراحی است. این روش درمانی گزینه ای برای بهبود این بیماری  است. مانند هر عمل جراحی، این جراحی نیز خطراتی را به همراه دارد. یک آزمایش اخیر نشان داد که عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت پروستاتکتومی رادیکال ممکن است شامل عدم توانایی در نعوظ و بی اختیاری ادرار باشد. البته در بیشتر مردان این عوارض کم مشاهده می شود و بعد از مدت زمان مشخصی نیز بهبودی حاصل می شود.

روش های طبیعی پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟

بهترین روش برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد ، اما چندین روش طبیعی می تواند به شما کمک کند. این موارد شامل حفظ وزن مناسب ، ورزش و خوردن میوه و سبزیجات به مقدار زیاد است.