سرطان روده

یکی دیگر از سرطان های شایع که ممکن است در سنین میانسالی و پیری افراد را درگیر کند، سرطان روده است.این سرطان نام های مختلفی مانند سرطان روده بزرگ، سرطان کولون و یا سرطان راست روده دارد. افرادی که به این سرطان مبتلا می شوند، در زندگی خود دچار مشکلات فراوانی می شود.در صورت آگاه نبودن ممکن است زندگی آن ها مختل شده و از بین برود. در ادامهبا ما همراه باشید تا این سرطان را مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان راست روده

سرطان روده چیست؟

سرطان روده یک اصطلاح عمومی برای سرطان است که از روده بزرگ شروع می شود. بسته به محل شروع، این سرطان را گاهی سرطان روده بزرگ یا راست روده می نامند. این سرطان یکی از رایج ترین انواع سرطان است که در جهان تشخیص داده می شود. اکثر افرادی که مبتلا به آن تشخیص داده می شوند بالای 60 سال هستند. این سرطان معمولا سبب می شود خوردن غذا، هضم و دفع آن با مشکلاتی جدی مواجه شود به طوری که کل زندگی فرد مختل می شود.

سرطان روده چه علائمی دارد؟

علائم سرطان روده می توانند خفیف باشد و لزوما شما احساس نمی کنید که به یک بیماری سخت مبتلا هستید. در برخی موارد نیز علائم این سرطان به حدی زیاد هستند که تمام زندگی فرد تحت شعاع قرار می گیرد. البته لازم است بدانید روش هایی وجود دارد که فرد می تواند علائم خود را تشدید کرده و یا آن ها را کاهش دهد.

بیش از 90٪ افراد مبتلا به سرطان روده 1 مورد از علائم زیر را دارند:

• تغییر مداوم در عادت روده. در برخی از مواقع شما احساس می کنید در ناحیه روده خود احساس درد مداوم دارید. گاهی روده شما شل کار می کند و گاهی شکم شما دچار درد های وحشتناکی می شود.
  • شما در مدفوع خود خون مشاهده می کنید. این یکی از شایع ترین علامت های این بیماری است. شما پی در پی متوجه می شوید که در مدفوع شما خون وجود دارد.
  • درد شکم، ناراحتی یا نفخ شکم که همیشه با خوردن ایجاد می شود. در بسیاری از موارد متوجه می شوید که غذا خوردن سبب می شود درد های شدید و ناگهانی در شکم و روده خود احساس کنید. این امر گاهی اوقات منجر می شود شما از غذا خوردن پرهیز کنید و در نتیجه وزن شما به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
  • یبوست. شما به صورت پی در پی مبتلا به یبوست می شوید. در واقع متوجه می شوید که شکم شما کار نمی کند و مدفوع شما سفت و سخت است.

انسداد روده

یکی از علائم خطرناک این سرطان مسدود کردن روده است. در بعضی موارد سرطان روده می تواند مواد زائد گوارشی را در روده متوقف کند. این به عنوان انسداد روده شناخته می شود. علائم انسداد روده می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد شکمی متناوب و شدید که همیشه با خوردن غذا آغاز می شود.
  • کاهش ناخواسته وزن که همراه با درد مداوم شکم است.
  • تورم مداوم شکم که همراه با درد شکم است.
  • شما مدام احساس بیمار بودن می کنید که همراه با تورم مداوم شکم است.

انسداد روده یک فوریت پزشکی است. اگر شک دارید که روده شما انسداد دارد ، به بخش حوادث و اورژانس نزدیک ترین بیمارستان محل زندگی خود بروید.

سرطان کلن

علل ایجاد سرطان روده چیست؟

علت دقیق سرطان روده مشخص نیست. با این حال تحقیقات نشان داده است که عوامل مختلفی می توانند  احتمال ابتلای شما را بیشتر کنند. سرطان وقتی ایجاد می شود که سلول های ناحیه خاصی از بدن شما خیلی زود تقسیم و تکثیر شوند. این یک توده بافت به نام تومور تولید می کند. در این سرطان پولیپ هایی در بافت داخلی روده به وجود می آیند. لازم است بدانید برخی از پولیپ ها به خودی خود از بین می روند و برخی دیگر تغییر نمی کنند و در نهایت طی یک دوره چند ساله به سرطان تبدیل می شوند.

عوامل موثر در ایجاد این سرطان به شرح زیر هستند:

• سن: این سرطان بیشتر در سنین بالای 50 سال ایجاد می شود.
  • سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی  در بستگان درجه یک می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در طول زندگی خود افزایش دهد.
  • رژیم غذایی: بسیاری از شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز و فرآوری شده می تواند خطر ابتلا به سرطان کلن را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض این سرطان و همچنین انواع دیگر سرطان هستند.
  • الکل: مشخص شده است که نوشیدن الکل با افزایش خطر ابتلا به این سرطان همراه است.
  • چاقی: اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر ابتلا به این سرطان خصوصا در مردان ارتباط دارد.
  • عدم فعالیت: افرادی که از نظر جسمی غیرفعال هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عارضه راست روده قرار دارند.
  • اختلالات گوارشی: برخی از اختلالات موثر بر روده ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دهد.

درمان سرطان روده بزرگ

تشخیص و درمان سرطان روده چگونه است؟

تشخیص و درمان سرطان روده تنها به وسیله پزشک و انجام تست های تخصصی پزشکی ممکن است. پزشک متخصص گوارش می تواند با آزمایش خون، عکس برداری و نمونه برداری از روده و … این سرطان را تشخیص بدهد.

درمان سرطان راست روده نیز به روش های مختلف انجام می شود که شامل موارد زیر هستند:

جراحی

اگر بیماری در مرحله اولیه باشد ، ممکن است بتوان فقط یک تکه کوچک از پوشش دیواره روده بزرگ را که به عنوان برش موضعی شناخته می شود، برداشت. اگر سرطان به عضلات اطراف روده بزرگ گسترش یافته باشد، معمولا لازم است که یک قسمت کامل از روده بزرگ خود را که به عنوان کولکتومی شناخته می شود، از روده برداشته شود.

پرتو درمانی

روش های مختلفی وجود دارد که می توان از پرتو درمانی برای درمان سرطان روده استفاده کرد:

• قبل از جراحی – برای کوچک کردن سرطان های مقعد و افزایش احتمال برداشتن کامل
  • به جای جراحی – برای درمان یا جلوگیری از گسترش سرطان مقعد مقدماتی، اگر نمی توانید جراحی کنید.
  • به عنوان پرتو درمانی تسکینی – برای کنترل علائم و کند کردن شیوع بیماری در موارد پیشرفته

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای این سرطان معمولا شامل ترکیبی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی است. این داروها را می توان به صورت قرص و یا تزریق در بازو و یا ترکیب هر دو استفاده کرد.