آندومتریوز

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مشابه پوشش رحم در خارج از رحم رشد کند. این بیماری ممکن است بیش از 11٪ از زنان آمریکایی را بین سنین 15 تا 44 درگیر کند. این بیماری بخصوص در زنان 30 تا 40 ساله رایج است و ممکن است بارداری را دشوارتر کند. چندین گزینه درمانی مختلف می تواند به مد یریت علائم و بهبود احتمال بارداری شما کمک کند. در ادامه با ما همراه باشید تا این بیماری شایع زنان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

بیماری آندومتریوز

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز ، که گاهی اوقات “آندو” نامیده می شود، یک بیماری رایج در زنان است. این بیماری نام خود را از کلمه آندومتر به معنی بافتی که به طور معمول رحم را می پوشاند، گرفته است. این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مشابه پوشش رحم در خارج از رحم و یا در سایر قسمت های دستگاه تناسلی بانوان رشد می کند. در اکثر مواقع این بیماری در موارد زیر یافت می شود:

• تخمدان
  • لوله های فالوپ
  • بافت هایی که رحم را در جای خود نگه می دارند
  • سطح بیرونی رحم
  • مکان های دیگر برای رشد می توانند شامل واژن، دهانه رحم، روده، مثانه یا راست روده باشند. بندرت این بیماری در سایر قسمت های بدن مانند ریه ها، مغز و پوست ظاهر می شود.

بیماری های شایع زنان

علائم آندومتریوز کدامند؟

علائم این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس درد. این شایع ترین علامت این بیماری است. زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است انواع مختلفی از درد را داشته باشند. این درد ها شامل موارد زیر هستند:
  • گرفتگی های قاعدگی بسیار دردناک. این درد ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.
  • درد مزمن (طولانی مدت) در کمر و لگن
  • درد در حین یا بعد از رابطه جنسی. این درد نوعی درد شدید است که با دردی که هنگام رابطه جنسی احساس می شود، کاملا تفاوت دارد.
  • احساس درد در روده
  • حرکات روده ای دردناک یا درد هنگام ادرار در دوره های قاعدگی. در موارد نادر نیز ممکن است در مدفوع یا ادرار خود خون پیدا کنید.
  • خونریزی یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی. این مورد می تواند توسط عامل دیگری غیر از آندومتریوز ایجاد شود. اما اگر این مورد را به صورت مکرر مشاهده می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • ناباروری یا عدم توانایی باردار شدن.
  • مشکلات معده (گوارشی). این موارد شامل اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع به خصوص در دوره های قاعدگی است.

علت آندومتریوز چیست؟

علائم و علت بیماری آندومتریوز

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چه عواملی باعث این بیماری می شوند. محققان در حال بررسی علل احتمالی هستند. این علل می توانند شامل موارد زیر باشند:

• مشکلات مربوط به جریان قاعدگی. یکی از مهم ترین علت های آندومتریوز جریان قاعدگی رتروگراد ا مقداری از بافت ریخته شده در طول دوره از طریق لوله رحمی به مناطق دیگر بدن مانند لگن می ریزد.
  • عوامل ژنتیکی. از آنجا که این بیماری به صورت ریشه ای در خانواده ها وجود دارد ، ممکن است از ژن ها به ارث برسد.
  • مشکلات سیستم ایمنی بدن. یک سیستم ایمنی معیوب ممکن است قادر به یافتن و از بین بردن بافت آندومتر در خارج از رحم نباشد. اختلالات سیستم ایمنی بدن و برخی سرطان ها بیشتر در زنان مبتلا به این بیماری دیده می شود.
  • هورمون ها. به نظر می رسد هورمون استروژن باعث این بیماری می شود. تحقیقات در حال بررسی این است که آیا این بیماری مشکلی در سیستم هورمون های بدن دارد یا خیر.
  • عمل جراحی. در حین جراحی در ناحیه شکم ، مانند سزارین (سزارین) یا جراحی برداشتن رحم ، می توان بافت آندومتر را به اشتباه برداشت و جابجا کرد. به عنوان مثال ، بافت آندومتر در اسکارهای شکمی پیدا شده است.

درمان آندومتریوز چیست؟

هیچ درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد ، اما درمان ها برای کاهش علائم و مشکلات ایجاد شده در دسترس هستند. مهم ترین روش های درمانی برای کاهش علائم این بیماری به شرح زیر هستند:

دارو

اگر نمی خواهید باردار شوید، کنترل بارداری هورمونی به طور کلی اولین قدم در درمان است. این امر شامل موارد زیر است:

• در این روش برای تجویز دارو ابتدا مشخص می شود که چرخه قاعدگی شما چگونه است. آیا به صورت مداوم پریود نمی شوید و یا پریود شما نامنظم است؟ این نوع کنترل بارداری هورمونی در قرص یا تزریق وجود دارد . این دارو ها سبب می شوند از خونریزی جلوگیری شده و همچنین درد از بین رفته و یا کاهش یابد.
  • استفاده از دستگاه (IUD) که درون رحم قرار می گیرد و موجب کاهش درد و خونریزی می شود. این دستگاه سبب می شود به مدت ۷ سال از بارداری پیشگیری شود. البته اثر این دستگاه در کوتاه مدت موثر است.

درمان هورمونی فقط تا زمانی که انجام شود، موثر است و برای زنانی که درد یا علائم شدید ندارند، بهترین روش است.

اگر می خواهید باردار شوید، پزشک ممکن است یک آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را برای شما تجویز کند. این دارو از ایجاد هورمون در بدن برای تخمک گذاری، چرخه قاعدگی و رشد آندومتریوز جلوگیری می کند. این روش درمانی باعث یائسگی موقتی می شو ، اما به کنترل رشد این بیماری نیز کمک می کند. با قطع مصرف دارو ، چرخه قاعدگی برمی گردد، اما ممکن است احتمال بارداری بیشتری داشته باشید.

نازایی و آندومتریوز

عمل جراحی

جراحی معمولا برای علائم شدید انتخاب می شود. وقتی که دارو های هورمونی تسکین دهنده نباشند یا اگر مشکلات باروری داشته باشید از عمل جراحی استفاده می شود. در طول عمل ، جراح می تواند هر منطقه از آندومتریوز را پیدا کند و آن را برطرف کند. بعد از جراحی ، هورمون درمانی شروع می شود، اما اگر قصد بارداری داشته باشید این مرحله حذف می شود.

سایر روش های درمانی برای این بیماری عبارتند از:

• داروی تسکین دهنده درد. برای علائم خفیف، پزشک ممکن است مصرف داروهای بدون نسخه درد را پیشنهاد کند. این موارد شامل ایبوپروفن (Advil و Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) است.
  • درمان های مکمل و جایگزین پزشکی (CAM). در برخی از زنان با درمان هایی مانند طب سوزنی ، مراقبت از عمل جراحی ، گیاهانی مانند شاخه دارچین یا ریشه شیرین بیان ، یا مکمل هایی مانند تیامین (ویتامین B1) ، منیزیم ، یا اسیدهای چرب امگا 3 ، میزان درد به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.