کولپوسکوپی چیست؟ کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود؟ یکی از روش های نوین برای بررسی و آزمایش واژن و دهانه یا سرویکس رحم، انجام کولپوسکوپی می باشد. این آزمایش تخصصی باید در مطب و توسط متخصص زنان انجام شود. در این روش آزمایشی برای بررسی رحم از یک دستگاه به نام کولپوسکوپ که متشکل از یک میکروسکوپ تخصصی است انجام می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با این آزمایش در اختیار شما قرار دهیم.

کولپوسکوپی رحم به چه معناست؟

بسیاری از بیماری ها به صورت شایع در میان بانوان رواج دارند. این بیماری ها باید توسط پزشک متخصص زنان مورد بررسی و درمان قرار بگیرند. یکی از جدیدترین روش ها برای بررسی دقیق دهانه ی رحم انجام کولپوسکوپی رحم است. در این روش آزمایش و بررسی رحم، پزشک متخصص زنان با استفاده از دستگاه کولپوسکوپ که یک میکروسکوپ با لنز های تخصصی و یک منبع نوری قوی است، دهانه و دیواره ی رحم را مورد بررسی قرار می دهد. البته لازم است بدانید از این روش برای بررسی دهانه و دیواره ی مقعد نیز استفاده می شود. پزشک متخصص زنان با استفاده از این روش می تواند وجود سرطان دهانه ی رحم را در همان مراحل اولیه متوجه شود و برای درمان به موقع اقدام کند.

 چه کسانی نامزد کولپوسکوپی رحم هستند؟

هنگامی که یک خانم برای بیماری های زنان خاص به پزشک متخصص زنان مراجعه می کند در شرایط لزومی ممکن است پزشک معالج انجام کولپوسکوپی رحم را تجویز کند. در واقع اگر تست پاپ اسمیر و یا غربالگری اچ پی وی یک خانم که مستعد بیماری های شایع زنان استف با مشکل روبرو شود، تست کولپوسکوپی تجویز می شود. همچنین اگر تست اچ پی وی یک خانم مثبت باشد باید برای او کولپوسکوپی انجام شود. علاوه بر این موارد اگر یک خانم در هنگام انجام رابطه ی جنسی خونریزی غیر عادی و یا لکه بینی داشته باشد، الزامی است که به پزشک متخصص زنان مراجعه کند تا تست کولپوسکوپی برای او انجام شود. لازم است بدانید خونریزی یا لکه بینی هنگام رابطه جنسی ممکن است نشان دهنده ی وجود زخم در دهانه ی رحم باشد.

به طور کلی باید بگوییم اگر یک خانم ترشحات چرکی و عفونی غیر عادی به صورت مداوم داشته باشد، دهانه ی رحم او به صورت غیر عادی بزرگ شود، احساس ظاهر غیر عادی دهانه یا سرویکس رحم داشته باشد و یا در دهانه یا سرویکس رحم زخم های دائمی و غیر عادی داشته باشد الزامی است به پزشک متخصص زنان مراجعه کند تا تحت آزمایش کولپوسکوپی رحم قرار بگیرد.

کولپوسکوپی
                                                            کولپوسکوپی

 

دلایل انجام کولپوسکوپی رحم چیست؟

همان طور که گفتیم تست کولپوسکوپی رحم باید توسط پزشک متخصص زنان و در مطب با درمانگاه تخصصی انجام شود. علاوه بر آن شرح دادیم که چه کسانی باید تحت انجام تست کولپوسکوپی قرار بگیرند. با این وجود مهم ترین دلایل انجام تست کولپوسکوپی به شرح زیر می باشند.

  • مشاهده اختلال غیر عادی در نتیجه تست پاپ اسمیر
  • مشاهده خونریزی یا لکه بینی در هنگام و یا بعد از رابطه جنسی
  • مشاهده توده های غیر عادی در دهانه یا دیواره ی رحم و واژن
  • مشاهده به موقع سلول های سرطانی در سرویکس یا دهانه ی رحم و دیواره ی رحم
  • بررسی وجود زگیل تناسلی
  • بررسی وجود التهاب در دهانه ی رحم

قبل از انجام تست کولپوسکوپی رحم چه کنیم؟

شاید نام تست کولپوسکوپی رحم برای بانوان دلهره آور باشد. اما لازم است بدانید این تست هیچ درد و یا عارضه ی خطرناکی ندارد.  برای انجام این تست به هیچ آمادگی قبلی مانند ناشتا بودن احتیاج نیست. همچنین اگر شما باردار هستید باید این موضوع را به پزشک متخصص زنان اطلاع دهید. علاوه بر این موارد لازم است بدانید برای انجام تست کولپوسکوپی نباید در دوران قاعدگی خود باشید. اگر به دارو یا ماده ی دارویی خاصی آلرژی دارید بهتر است این مورد را قبل از انجام تست به پزشک معالج خود اطلاع دهید. برای آن که تست شما به نحو احسن انجام شود بهتر است قبل از انجام تست مثانه خود را تخلیه کنید.

 

سرویکس رحم

کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود؟

همان طور که در طی مقاله شرح دادیم کولپوسکوپی رحم باید توسط پزشک متخصص زنان و در مطب و یا درمانگاه تخصصی انجام شود. برای انجام این تست به بیهوشی احتیاجی نیست. همچنین لازم است بدانید انجام تست به 20 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارد. برای انجام این تست می بایست بیمار روی صندلی مخصوص معاینه زنان قرار بگیرد و سپس دستگاه اسپکولوم وارد دهانه ی واژن می شود تا دهانه ی واژن را باز نگه دارد. در چنین شرایطی پزشک متخصص زنان با استفاده از کولپوسکوپ می تواند دهانه ی واژن را مورد بررسی قرار دهد. لازم است بدانید خود دستگاه کولپوسکوپ با واژن یا رحم هیچ تماسی ندارد. انجام این تست هیچ درد خاص و یا عارضه ای را متوجه بیمار نمی کند. با این وجود قرار گرفتن دستگاه اسپکولوم در دهانه ی رحم ممکن است برای برخی از بانوان دردناک باشد.

بعد از انجام تست کولپوسکوپی رحم چه کنیم؟

سرویکس رحم

                                                                                                                                               مراقبت بعد از کولپوسکوپی

همان طور که برای شما شرح دادیم تست کولپوسکوپی رحم یک تست مخصوص برای آزمایش و بررسی واژن، دهانه یا سرویکس رحم و دیواره ی رحم می باشد. این تست برای تشخیص برخی از بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از انجام تست کولپوسکوپی الزامی است تا توصیه های پزشک به صورت دقیق انجام شوند تا مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. علاوه بر آن برخی از توصیه ها برای بعد از انجام تست کولپوسکوپی به شرح زیر می باشند:

  • بعد از انجام تست کولپوسکوپی ممکن است بیمار برای چند روز ترشحات واژنی و یا خونریزی های خفیف را مشاهده کند که خطرناک نیست. در صورتی که خونریزی شدید وجود داشت می توانید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.
  • بعد از انجام تست کولپوسکوپی بهتر است از تامپون و کرم های مخصوص واژن استفاده شود تا بهبودی به صورت کامل حاصل شود. همچنین ضروری است به مدت یک هفته از انجام رابطه ی جنسی خودداری شود.
  • علاوه بر این موارد ضروری است بعد از انجام تست کولپوسکوپی و صرف نظر از نتیجه آن، تست پاپ اسمیر نیز توسط متخصص زنان روی بیمار انجام شود.

تفسیر جواب آزمایش کولپوسکوپی 

اگر نتیجه آزمایش را به موقع دریافت نکردید، از طریق مراجعه به پزشک خود پیگیری کنید. نتایج به شما کمک می کند تا تشخیص دهید آیا به آزمایشات اضافی یا درمان نیاز دارید یا خیر.

اگر نتایج آزمایش عارضه ای را نشان ندهند، ممکن است پزشک آزمایشات دیگری تجویز کند تا دلیل ناهنجاری در تست پاپ اسمیر را متوجه شود. یا ممکن است درخواست دهد تا نتایج مجددا بررسی شوند.

Visits: 208

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *