عفونت واژن

عفونت واژن یکی از بیماری های شایع زنان است که در سراسر جهان، بانوان را درگیر می کند. این بیماری می تواند به دلایل مختلف به وجود بیاید. ضروری است بانوان بدانند اگر چه این بیماری در طول زندگی برای بیشتر زنان پیش می آید، اما همیشه با رعایت کردن یک سری نکات می توان از این بیماری پیشگیری کرد. پوشیدن لباس زیر و یا شلوار تنگ سبب می شود که خط ابتلا به این بیماری بیشتر شود.

عفونت های واژن انواع مختلفی دارند. این عفونت ها می توانند از نوع عادی تا نوع بسیار خطرناک باشند که سلامتی را تهدید می کنند. علامت بیشتر عفونت های واژن ترشحات درونی واژن و درد و خارش در واژن است. لازم است بدانید اکثر عفونت های واژن به راحتی توسط متخصص بیماری های زنان درمان می شوند. البته درمان این عفونت ها به علت آن نیز بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا این مبحث رو مورد بررسی قرار دهیم.

عفونت های واژینال

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن انواع مختلفی دارد و درمان هر کدام نیازمند اقدامات مختلفی است، انواع عفونت های واژینال به شرح زیر هستند:

1. عفونت نوع باکتریال
  2. عفونت تریکوموناس
  3. عفونت های مخمری (کاندیدیازیس)

ایجاد عفونت در واژن علاوه بر این که موجب احساس ناراحتی در واژن می شود ممکن است با بوی بد نیز همراه باشد. با این وجود لازم است بدانید ایجاد ترشحات در واژن یا احساس بوی بد در واژن لزوما به معنای وجود عفونت در واژن نیست.

در بسیاری از موارد سایر عوامل جانبی مانند پوشیدن لباس زیر تنگ، استفاده از صابون ها و شوینده های قوی، استفاده از اسپری های خوشبو کننده واژن، عدم رعایت بهداشت اندام تناسلی و … می توانند سبب شوند که واژن تحریک شده و شروع به ایجاد ترشح یا بوی بد بکند. عفونتی که در واژن ایجاد می شود اکثرا با التهاب و سوزش همراه است.

لازم است بدانید در برخی مواقع نیز یک علت دیگر مانند بیماری سایر عضو های تناسلی می تواند موجب شود واژن شروع به ترشح کند. علاوه بر آن برخی از بیماری های مقاربتی مانند عفونت کلامیدیا نیز ممکن است سبب ایجاد ترشح در واژن شوند.

باکتری ها یا قارچ هایی که سبب ایجاد عفونت در ناحیه واژن می شوند، در زمانی خطرناک ظاهر می شوند که از دهانه رحم به لگن و روده ها راه یافته و سبب ایجاد بیماری در آن ناحیه می شوند. در چنین شرایطی ممکن است سلامتی بیمار مورد تهدید قرار بگیرد. به همین دلیل پزشکان متخصص زنان توصیه می کنند درمان این عفونت ها را جدی گرفته و از گسترش آن ها جلوگیری کنید.

علائم عفونت واژینال

علائم عفونت واژن چیست؟

یکی از رایج ترین علائم عفونت واژن  این است که در ناحیه واژن و اطراف آن احساس خارش و سوزش شدید ایجاد می شود. اگر شما به عفونت مبتلا باشید هنگام ادرار کردن درد و سوزش زیادی را در ناحیه واژن خود احساس می کند.

این درد در برخی مواقع می تواند بسیار آزار دهنده و غیر قابل تحمل باشد. علاوه بر این یکی دیگر از علائم شایع عفونت در ناحیه واژن این است که هنگام رابطه جنسی نیز شما درد و سوزش زیادی را متحمل می شوید به گونه ای که ادامه ی رابطه برای شما غیر ممکن می شود.

این عفونت ها اکثرا با ترشحات زیادی همراه هستند. این ترشحات می توانند به اشکال و رنگ های مختلفی باشند. رنگ و شکل ترشحات می تواند نشان دهنده ی شدت و یا نوع عفونت باشد. اکثر این ترشحات رنگی سفید و شکلی پنیرک مانند دارند. البته لازم است بدانید این علائم گاه می توانند بسیار شدید و گاه خفیف باشند.

چه عواملی باعث عفونت ها در واژن می شوند؟

لازم است بدانید عفونت هایی که در واژن ایجاد می شوند تحت عوامل مختلفی مانند باکتری ها به وجود می آیند.

برخی از علل خاص ایجاد عفونت  به شرح زیر هستند:

افزایش PH در واژن:

محیط واژن دارای یک PH خاص است. این شاخص یک مقدار مشخص دارد. پزشک متخصص زنان توصیه می کند که بهتر است این مقدار تغییر زیادی نکند زیرا تغییرات در PH واژن سبب می شود تا بیماری های خاصی در ناحیه واژن ایجاد شوند. یکی از علل ایجاد عفونت در واژن افزایش PH واژن یا اسیدی شدن واژن است. اسیدی شدن سبب می شود باکتری ها محیط مناسب برای رشد پیدا کرده و سبب ایجاد عفونت باکتریال شوند.

عدم رعایت بهداشت واژن:

وقتی شما بهداشت ناحیه واژن خود را کنترل نکنید، در پی آن محیط واژن برای رشد قارچ ها و باکتری ها مناسب می شود.

لباس زیر تنگ:

لباس زیر تنگ سبب می شود تا رطوبت در محیط واژن باقی بماند. این رطوبت شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها به وجود می آورد که موجب عفونت می شود.

نقص در ناحیه لگن:

در برخی از موارد ممکن است فرد به صورت مادرزادی یا تحت عوامل دیگر مانند جراحی در ناحیه لگن خود دچار نقص شود. این نقص سبب می شود باکتری هایی که در روده قرار دارند به درون رحم و واژن راه پیدا کرده و سبب عفونت شوند.

تحریک:

گاه تحریک شدن ناحیه واژن به وسیله ایجاد زخم و یا خونریزی سبب می شود محیط واژن برای رشد باکتری ها مناسب شده و عفونت ایجاد شود.

بیماری زنان

تشخیص و درمان عفونت واژن

برای تشخیص عفونت واژن باید به متخصص بیماری های زنان مراجعه شود. پزشک متخصص زنان با استفاده از بررسی فیزیکی و آزمایشگاهی می تواند متوجه بشود که آیا این بیماری وجود دارد و یا خیر. همچنین نوع عفونت تشخیص داده می شود. در برخی شرایط ممکن است پزشک از شما در رابطه با روابط جنسی شما نیز سوال کند.

لازم است بدانید درمان هر نوع عفونت واژن به علت آن بستگی دارد. به طور کلی نمی توان یک درمان را برای انواع مختلف عفونت تجویز کرد. همچنین لازم است بدانید انواع عفونت هایی که در واژن ایجاد می شوند، به راحتی درمان می شوند و جای هیچ نگرانی برای شما وجود دارد.

درمان عفونت واژینال

مهم ترین نکاتی که در گام اول باید بدانید این است که  در وهله ی اول باید بهداشت واژن خود را به خوبی رعایت کنید.  از لباس زیر هایی که رنگ تیره دارند و یا تنگ هستند، استفاده نکنید. همچنین شلوار های بسیار تنگ و جذب نیز می توانند موجب عفونت شوند. بهترین کار این است که از لباس های زیر آزاد و رنگ روشن استفاده کنید. همچنین توجه کنید شلوار شما بیش از حد تنگ نباشد. برای بهداشت واژن خود از اسپری های واژن و یا صابون های قوی استفاده نکنید. این موارد موجب اسیدی شدن محیط واژن می شوند. از یک ژل شستشوی مخصوص واژن استفاده کرده و هر روز محیط واژن را با آن بشویید.

برای درمان انواع عفونت ها الزامی است که به پزشک متخصص  بیماری های زنان مراجعه کنید. پزشک زنان با استفاده از دارو درمانی و کرم ها و قرص های واژینال به شما کمک می کند که علائم دردناک خود را بهبود ببخشید. شما میتوانید سوالات خود را در مطرح کرده تا خانم دکتر معصومه ظفری متخصص زنان و زایمان و نازایی پاسخ شما را بدهند.