درمان سرطان سینه با شیمی درمانی چگونه است؟

سرطان سینه یا سرطان پستان یک سرطان رایج در میان بانوان سراسر جهان است . این سرطان تحت تاثیر عوامل مختلفی می تواند به وجود بیاید. علاوه بر این روش های درمانی متفاوتی مانند جراحی، هورمون درمانی و شیمی درمانی برای این سرطان وجود دارد. جراحی و هورمون درمانی جزء درمان های اصلی این سرطان به شمار می آیند.

در سال های اخیر از شیمی درمانی سرطان سینه نیز به عنوان یک روش مکمل برای درمان این سرطان استفاده شده است. در این روش درمانی پزشک متخصص تلاش می کند تا با استفاده از دارو های شیمیایی خاص نسبت به کوچک کردن و از بین بردن سلول ها و توده های سرطانی اقدام کند. درمان سرطان سینه با شیمی درمانی سبب می شود احتمال بازگشت سرطان بسیار کمتر شود. همچنین اگر سرطان به دیگر نواحی بدن رسیده باشد با شیمی درمانی سلول های سرطانی دیگر نواحی بدن نیز از بین می روند. در ادامه با ما همراه باشید تا این روش درمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی چه زمانی استفاده می شود؟

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی در زمان های مختلفی می تواند انجام شود. یکی از مهم ترین زمان های استفاده از شیمی درمانی سرطان سینه بعد از جراحی سرطان پستان است. همان طور که می دانید جراحی سرطان پستان یکی از روش های اصلی درمان این سرطان است. در فرایند جراحی پزشک متخصص تلاش می کند تا بافت هایی از پستان را که درگیر توده های سرطانی هستند از سینه خارج کند. البته در برخی موارد ممکن است پزشک کل پستان را با جراحی بردارد، زیرا سرطان کل پستان را در بر گرفته است.

بعد از جراحی پزشک شیمی درمانی را برای بیمار تجویز می کند. این کار انجام می شود تا اگر سلول ها و توده های سرطانی کوچک در دیگر بافت های سینه و بدن قرار دارند، با شیمی درمانی از بین بروند. دلیل این است که در برخی موارد سلول های سرطانی کوچک بعد از جراحی قابل شناسایی نیستند اما در بافت سینه وجود دارند.  در این شرایط شیمی درمانی راه حل مناسبی برای از بین بردن سلول های سرطانی است.

 

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی قبل از عمل جراحی نیز می تواند انجام شود.

در برخی موارد توده های سرطانی بزرگ هستند و شرایط مطلوبی برای جراحی ندارند. در این حالت پزشک متخصص ابتدا تلاش می کند با استفاده از شیمی درمانی نسبت به کوچک کردن توده های سرطانی اقدام کند. این امر سبب می شود جراحی این توده ها راحت تر و ممکن شود.

در برخی دیگر از بیماران ممکن است سرطان به حدی پیشرفت کرده باشد که جراحی اصلا راه حل مناسبی برای بیمار به حساب نیاید. در این شرایط پزشک شیمی درمانی سرطان سینه را به عنوان روش اصلی درمان انتخاب می کند.

نحوه انجام درمان سرطان سینه با شیمی درمانی چگونه است؟

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی ، یعنی پزشک متخصص تلاش می کند با استفاده از دارو های شیمیایی خاص روند رشد سلول ها  توده های سرطانی را کند و یا متوقف کند. همچنین این دارو ها موجب  کوچک شدن و از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند.

دارو های شیمی درمانی سرطان سینه یا سرطان پستان می توانند با روش های مختلفی وارد بدن شوند. این دارو ها هم از راه تزریق مستقیم درون رگ های خونی و هم از طریق قرص و کپسول های خوراکی وارد بدن می شوند. این دارو ها وظیفه دارند سلول ها و توده های سرطانی را مورد شناسایی قرار داده و آن ها را از بین ببرند. این سلول های سرطانی ممکن است تنها در بافت های پستان باشند و یا در موارد پیشرفته به دیگر نقاط بدن نیز رسیده باشند.

در این روش درمانی دارو های شیمیایی معمولا از طریق تزریق مستقیم در خون وارد بدن می شوند.

شیمی درمانی سرطان پستان چگونه است؟

اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که سلول های سرطانی تنها در بافت های سینه قرار دارند، از شیمی درمانی ناحیه ای استفاده می کند.  این روش عوارض کمتری برای بیمار دارد زیرا تمام بدن را درگیر نمی کند. هنگامی که تمام بدن تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می گیرد، دارو های شیمیایی روی سلول های طبیعی بدن نیز تاثیر می گذارند و این امر موجب عوارض بیشتر می شود.

یک دوره درمان سرطان سینه با شیمی درمانی ممکن است 1 ماه به طول انجامد. هر دوره درمان ممکن است بین 4 تا 6 ماه تکرار شود.

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی چه عوارضی دارد؟

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی مانند هر روش درمان دیگری عوارض مختص به خود را دارد.  استفاده از دارو های شیمیایی برای انجام فرایند شیمی درمانی، عوارضی را متوجه بیمار می کند.  البته اغلب عوارض بعد از پایان یافتن دوره درمان از بین می روند.

 

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه

این عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ریزش مو ها و ابرو ها
  • کاهش میل به غذا خوردن و از دست دادن وزن زیاد
  • احساس حالت تهوع و سرگیجه
  • احساس درد در نواحی مختلف بدن
  • استفراغ و اسهال

در برخی از موارد بیمار ممکن است بعد از انجام شیمی درمانی به عدم باروری مبتلا شود. علاوه بر این یکی دیگر از عوارض درمان سرطان سینه با شیمی درمانی ایجاد خطرات قلبی است.

Views: 364

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *