سرطان روده بزرگ

این سرطان  یک سرطان خطرناک است که می تواند افراد در سنین مختلف درگیر کند. درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی یکی از روش های اصلی درمان این سرطان است.

در ادامه با ما همراه باشید تا درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی چه زمانی آغاز می شود؟

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی می تواند هم به عنوان درمان اصلی مورد استفاده قرار بگیرد و هم به عنوان درمان کمکی. اگر پزشک متخصص بتواند این بیماری را در همان مراحل ابتدایی متوجه شود، برای درمان این سرطان ممکن است تنها از شیمی درمانی استفاده کند. این به عنوان یک روش اصلی درمان سرطان روده بزرگ شناخته می شود. علاوه بر این بعد از جراحی نیز از شیمی درمانی برای روش درمان کمکی استفاده می شود.

همان طور که می دانید جراحی یکی از روش های اصلی درمان سرطان روده بزرگ است.

در این روش پزشک متخصص با استفاده از عمل جراحی اقدام به برداشتن قسمت هایی از روده بزرگ می کند که درگیر سرطان هستند.

بعد از جراحی ممکن است برخی از سلول های سرطانی هنوز در راست روده وجود داشته باشند که در تست ها قابل تشخیص نیستند. علاوه بر این ممکن است این سلول های کوچک سرطانی به دیگر بخش های بدن نیز نفوذ کرده باشند و سلامت کلی بیمار را  تحت تاثیر قرار دهند.

در این شرایط نیز از درمان این بیماری  با شیمی درمانی به عنوان یک روش کمکی استفاده می شود. بعد از جراحی پزشک متخصص تلاش می کند تا با استفاده از دارو های خاص شیمی درمانی اقدام به از بین بردن سلول های کوچک سرطانی در نواحی مختلف بدن، کند.

این امر سبب می شود احتمال بازگشت سرطان در بیمار بسیار کم شود.

هنگامی که بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ پیشرفته است، احتمال این که دیگر اندام های دستگاه گوارش درگیر سرطان شده باشند، بسیار زیاد است.

یکی از اندام هایی که در سرطان روده بزرگ پیشرفته درگیر سرطان می شود، کبد است. پزشک متخصص در این شرایط تلاش می کند تا با استفاده از شیمی درمانی اقدام به کوچک کردن و از بین بردن توده های سرطانی در کبد کند.

 

 

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

درمان این بیماری با شیمی درمانی به این معناست که از دارو های شیمیایی خاصی برای کنترل و توقف رشد توده های سرطانی در راست روده استفاده می شود. این دارو ها ممکن است به روش های گوناگون وارد بدن شوند. شیمی درمانی سرطان روده بزرگ به روش های زیر انجام می شود:

  • شیمی درمانی سیستمیک:
  • در این روش دارو های شیمیایی از طریق تزریق در رگ های وریدی وارد بدن می شوند. چون دارو ها به صورت مستقیم در خون تزریق می شوند، از طریق سیستم گردش خون به سراسر بدن پخش می شوند. در نتیجه دارو ها کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. البته دارو ها ممکن است به صورت خوراکی نیز وارد بدن شوند. این روش اغلب در شرایطی استفاده می شود که احتمال پخش سرطان به دیگر نواحی بدن وجود دارد.
  • شیمی درمانی منطقه ای:
  • در این روش شیمی درمانی، دارو ها دقیقا به ناحیه ای از بدن که درگیر سرطان است وارد می شوند. این امر سبب می شود روند درمان تنها بر ناحیه ای که درگیر سرطان است، تاثیر بگذارد. در نتیجه عوارض ناشی از شیمی درمانی نیز کاهش می یابند. این روش هنگامی استفاده می شود که سرطان تنها در راست روده قرار دارد و به دیگر نواحی بدن نرسیده است.

دارو های شیمی درمانی سرطان روده بزرگ که به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می گیرند در مطب پزشک و یا بیمارستان داخل رگ های وریدی تزریق می شوند. لازم است بدانید هر دوره درمان 3 هفته به طول می انجامد. در واقع ابتدا در هفته اول بیمار دارو ها را استفاده می کند و سپس به مدت 2 هفته به بیمار استراحت داده می شود تا نتایج حاصل از مصرف دارو ها نمایان شود. سپس دور بعدی درمان آغاز می شود. همچنین کل دوره شیمی درمانی ممکن است بین 3 الی 6 ماه طول بکشد. این امر به پیشرفت سرطان و شیوع آن در بدن بستگی دارد.

 

 

پزشک متخصص می تواند درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی  را به وسیله دارو های مختلف انجام دهد. برخی از این دارو ها مانند فلوروراسیل (FU-5)، کپسیتابین، کامپتوسور، الوکساتین، تری فلوریدین و تیپی سیل در طول دوره درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم است بدانید شیمی درمانی راست روده یا روده بزرگ همراه با تجویز دارو های هدفمند انجام می شود.

عوارض درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی چیست؟

اگر چه درمان این سرطان  با شیمی درمانی یکی از روش های اصلی درمان این سرطان است اما لازم است بدانید شیمی درمانی همیشه با عوارضی نیز همراه است. البته این عوارض تنها در دوره های درمان با بیمار همراه هستند و بعد از پایان یافتن دوره درمان، از شدت عوارض کاسته شده و این عوارض از بین می روند.

 

درمان سرطان روده

 

 

شایع ترین عوارض شیمی درمانیاین بیماری  به شرح زیر هستند:
  • ریزش مو های بیمار
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت های داخلی به دلیل کم شدن تعداد گلبول های سفید خون
  • کاهش اشتها و در پی آن کاهش وزن شدید بیمار به صورت ناخواسته
  • احساس خستگی مداوم در بیمار و ضعف و بی حالی
  • احساس حالت تهوع، استفراغ و اسهال در طی دوره ی درمان
  • احساس درد های مداوم در نواحی شکم در طی دوره ی درمان
  • احساس سرگیجه

 


Views: 1229

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *