سرطان کبد یکی از سرطان های رایج در جهان است که سالانه تعداد زیادی از افراد جهان را درگیر می کند. این سرطان می تواند به دلایل مختلف در کبد ایجاد شود. گاه سرطان از خود کبد شروع می شود و گاه سرطان از دیگر اندام ها به کبد می رسد. این سرطان نشانه های مختلفی دارد و تحت تاثیر عوامل مختلف نیز ممکن است ایجاد شود. لازم است بدانید این سرطان می تواند منجر به مرگ انسان نیز بشود. در ادامه با ما همراه باشید تا این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان کبد

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد  یا سرطان جگر سرطانی است که در هر نقطه از کبد یافت می شود. کبد عضوی بزرگ در سمت راست بالای شکم شما است.این عضو  به شما کمک می کند تا بتوانید غذای خود را هضم کنید. همچنین مسئولیت دفع سموم بدن بر عهده این عضو می باشد. این سرطان گاهی اوقات می تواند از کبد شما شروع شود که سرطان اولیه نام دارد یا از اندام دیگری پخش شده و به کبد برسد که سرطان ثانویه نام دارد. میزان جدی بودن این سرطان بستگی به مکان آن در کبد ، بزرگ بودن آن ، گسترش آن ، اولیه یا ثانویه بودن آن دارد.

علائم سرطان کبد چیست؟

این سرطان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد ، یا تشخیص آن دشوار باشد. فرقی نمی کند این سرطان از کبد شروع شود (سرطان اولیه کبد) یا از قسمت دیگری از بدن پخش شود (سرطان ثانویه کبد)، در هر دو مورد علائم یکسان است. علائم این سرطان می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • زرد شدن پوست و یا سفیدی چشم
  • از دست دادن اشتها یا کاهش وزن ناخواسته
  • احساس خستگی یا نداشتن انرژی
  • به طور کلی احساس ناراحتی می کنید یا علائمی مانند آنفولانزا دارید.
  • احساس می کنید یک توده در سمت راست شکم شما است.
  • در طول روز مدام احساس می کنید که بیمار و ناخوش احوال هستید.
  • درد در سمت راست بالای شکم یا شانه راست
  • علائم سوء هاضمه ، مانند احساس سیری خیلی سریع هنگام غذا خوردن
  • همیشه شکم شما بسیار متورم است و این ربطی به غذا خوردن شما ندارد.

علل ایجاد سرطان کبد چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که چه کسانی بیشتر به  این سرطان  مبتلا می شوند؟ یا علل اصلی ایجاد این سرطان چیست؟ به طور کلی لازم است بدانید هر کسی می تواند به سرطان اولیه کبد مبتلا شود. محققان و پزشکان اذعان دارند که هنوز مشخص نیست که علت اصلی این بیماری چیست.

علل زیر می توانند در ایجاد این بیماری نقش مهمی داشته باشند:

  • کسانی که سن آن ها بیش از 60 سال است مستعد این بیماری هستند. همچنین در سال های اخیر مشاهده شده است که این سرطان در افراد بالای 85 سال بیشتر بروز می کند.
  • احتمال بروز این سرطان در آقایان بیشتر از بانوان است.
  • کسانی که دارای بیماری های زمینه ای خاصی مانند هپاتیت، سیروز کبدی، سنگ صفرا، دیابت، انگلی در کبد و HIV هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • اگر یک نفر از اعضای درجه یک خانواده شما مانند برادر، خواهر، پدر و مادر مبتلا به سرطان اولیه کبد باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری نیز افزایش می یابد.
  • سرطان ثانویه کبد توسط سلول های سرطانی ناشی از سرطانی در جای دیگری از بدن در حال گسترش به کبد ایجاد می شود.
  • یکی از علل اصلی به وجود آمدن این بیماری مربوط به سبک زندگی شما است.

حال شاید برای شما سوال باشد که چگونه احتمال ابتلا به سرطان اولیه کبد را کاهش دهیم؟ شما همیشه نمی توانید از سرطان اولیه کبد جلوگیری کنید. اما ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی شما می تواند شانس ابتلا به آن را کاهش دهد.

سرطان کبد

تشخیص سرطان کبد چگونه است؟

تشخیص این که آیا شما به سرطان کبد مبتلا هستید و یا خیر تنها توسط پزشک متخصص قابل انجام است. در صورت مراجعه به پزشک متخصص، به آزمایش و اسکن بیشتری برای بررسی وجود سرطان نیاز خواهید داشت. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • آزمایش خون
  • اسکن، مانند اسکن اولتراسوند، سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی
  • نمونه برداری از جگر، یعنی برداشتن نمونه کوچکی از سلول ها از جگر (بیوپسی) ، برای بررسی سرطان

البته لازم است بدانید ممکن است شما به همه این آزمایشات نیاز نداشته باشید. اگر قبلا نوع دیگری از سرطان داشته اید و متخصص فکر کند که ممکن است سرطان از آن جا به کبد شما وارد شده باشد، ممکن است یک اسکن PET نیز انجام دهید. این آزمایشات همچنین می تواند به تشخیص مشکلاتی در مجاری صفراوی، لوزالمعده یا کیسه صفرا نیز کمک کند. دریافت نتایج آزمایشات ممکن است چندین هفته طول بکشد.

درمان  این سرطان چگونه است؟

اگر سرطان شما از نوع پیشرفته نباشد، سرطان کبد اغلب قابل درمان است. اما لازم است بدانید درمان آن دشوار است. فرقی نمی کند سرطان از کبد (اولیه) شروع شده یا از جای دیگری (ثانویه) گسترش یافته باشد ، در هر دو مورد روش های درمانی سرطان اولیه و ثانویه مشابه است. درمان شما بستگی به موارد زیر دارد:

  • اندازه و نوع سرطان شما
  • سرطان شما در کدام نقطه از کبد است
  • سرطان گسترش یافته است یا خیر.
  • سلامتی عمومی شما چگونه است؟

درمان ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، استفاده از گرما برای از بین برد

ن سرطان (فرسایش حرارتی) و دارو درمانی باشد.

عمل جراحی

اگر سرطان کبد به سرعت کشف شود، کوچک باشد و گسترش نیافته باشد ، ممکن است بتوانید برای از بین بردن آن جراحی کنید. جراحی بخشی یا کل جگر شما را از بین می برد. اگر همه جگر برداشته شود، به پیوند کبد نیاز دارید. بهبودی از عمل جراحی برای درمان این سرطان می تواند مدت ها طول بکشد.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای درمان این سرطان، داروی شیمی درمانی معمولا به رگ های خونی سرطان تزریق می شود. هدف آن جلوگیری از رشد سرطان است. به این روش شیمی درمانی گفته می شود. معمولا برای كمك كردن به سرطان یا كنترل و بهبود علائم آن به شیمی درمانی نیاز خواهید داشت. این کار در صورتی انجام می شود که شما قادر به جراحی نباشید. اگر حال شما بسیار ناخوشایند باشد و نتوانید جراحی کنید و یا با جراحی نمی توانید سرطان را برطرف کنید، از شیمی درمانی استفاده می شود.

استفاده از گرما برای از بین بردن سرطان (فرسایش حرارتی)

در فرسایش حرارتی از جریان الکتریکی یا مایکروویو برای از بین بردن سرطان استفاده می شود. اگر قادر به جراحی نباشید و یا با جراحی نمی توانید سرطان را برطرف کنید، ممکن است برای درمان این سرطان نیاز به فرسایش حرارتی داشته باشید.

دارو درمانی

هدف داروهای سرطانی متوقف کردن رشد سرطان است. اگر شما نمی توانید جراحی کنید یا سرطان با جراحی برطرف نمی شود ممکن از از دارو درمانی به عنوان روش مکمل درمان استفاده شود

Views: 28

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *