بوتاکس میگرن

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا انجام بوتاکس میگرن برای شما مناسب است یا نه؟ با ما همراه باشید

میگرن چیست؟

میگرن سردردهای مزمن و مکرری است که اغلب تنها یک طرف سر را دربرمی‌گیرد، اما نوع دوطرفه‌ی آن هم وجود دارد. این نوع سردرد، بسیار شدید و اذیت‌کننده است و دراثر تغییرات فیزیولوژی در مغز ایجاد می‌شود. این سردردها در موارد بسیاری از سنین کودکی شروع می‌شوند و گاهی تا مدت زیادی همراه فرد هستند. ازنظر جنسیت، تعداد خانم‌های مبتلا به ویژه بعد از سن بلوغ بیشتر است.

این بیماری سومین بیماری رایج جهان است و جزو ناتوان‌کننده‌ترین بیماری ها به حساب می‌آید.

پیداکردن راه‌ حل جهت درمان، کاهش شدت و دفعات آن برای این افراد، بسیار حائز اهمیت است.

درمان میگرن

رایج‌ترین درمان  معمولا استفاده از درمان‌های دارویی است. مصرف مسکن برای آرام‌سازی دربین مبتلایان به میگرن بسیار رایج هست. اما درمان‌های گیاهی، تغییر رژیم غذایی، سعی در کنترل استرس و.. هم راه ‌حل های رایجی برای درمان  است. طی سال‌های اخیر، درمان‌ جدیدی تحت عنوان تزریق بوتاکس میگرن ، برای مبتلایان به این بیماری رایج شده است که برخی آن‌ را بهترین روش برای درمان  می‌دانند.

نحوه انجام بوتاکس میگرن

بوتاکس در حقیقت، دارویی است که از یک نوع باکتری سمی ایجاد شده و به هیچ وجه نباید به صورت خوراکی مصرف شود، چون سبب بروز مسمومیت های خطرناک می‌شود، ولی از سال ۲۰۰۰ برای رفع چین و چروک صورت مورد استفاده قرارگرفت.

درواقع بیمارانی که مبتلا به میگرن بودند و از بوتاکس پیشانی برای رفع چین و چروک این ناحیه استفاده می کردند، بعد مدتی متوجه شدند که آن‌ها بهبود پیداکرده و تعدد این اتفاق باعث انجام پژوهش‌هایی برروی این مساله شد و خوشبختانه این درمان به عرصه‌ی زندگی بشر اضافه گردید، امروزه فواید درمانی دیگر بوتاکس میگرن نیز درحال بررسی است.

چه کسانی می توانند بوتاکس میگرن انجام دهند؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا انجام بوتاکس میگرن برای شما مناسب است یا نه؟ باید بدانید که پاسخ دقیق این سوال با مراجعه‌ی شما به پزشک متخصص مشخص می‌شود.

اما به طور کلی بوتاکس برای میگرن‌های مزمن، سردردهای تنشی، ناحیه پس سری و سردردهای همراه درد گردن بسیار مفید است. دربین این موارد، بیشترین فایده‌ی بوتاکس میگرن برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن دیده می‌شود.

البته باید درنظر داشت که هنوز نحوه‌ی دقیق عملکرد بوتاکس  به طورکامل مشخص نشده است، اما تاحدودی می‌توان گفت که بوتاکس به عنوان مسکن عمل می‌کند و زمانی که وارد سلول‌های عصبی می‌شود، دیگر انتقال‌دهنده‌های عصبی منتقل نمی‌شوند، بنابراین مانع از انتقال پیام درد می‌شود و فرد درد حاصل از سر درد را تجربه نمی‌کند.

بوتاکس میگرن

چه کسانی نباید بوتاکس  انجام دهند؟

البته درکنار این موارد، باید درنظر داشت که نباید بوتاکس میگرن را برای بیمارانی که کمتر از ۱۴ بار درماه دچار سردرد شده‌اند، استفاده کردو بیشتر برای کسانی که متعهد به رعایت اصول زندگی سالم هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

تزریق بوتاکس برای سردرد میگرن چه موقع اثر می‌کند و چه موقع باید تزریق را تکرار کرد؟

در برخی از افراد بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس تأثیر آن در کاهش سردرد میگرنی مشهود است.  تزریق بوتاکس برای درمان سردرد مزمن  توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید شده است و تأثیر آن در کاهش تعداد روزهایی که سردرد ایجاد می‌شود، نشان داده شده است. البته این امکان هم وجود دارد که تزریق بوتاکس برای کاهش سردرد در تمام بیماران مؤثر نباشد.

به هر حال در صورت تأثیر تزریق بوتاکس در کاهش سردرد میگرنی، این اثر رضایت‌بخش می‌تواند برای ۳ تا ۶ ماه باقی بماند و بعد از این مدت نیاز به تزریق مجدد است.