سرطان مری :

یکی از خطرناک ترین سرطان های موجود در جهان، سرطان مری است. این سرطان سالانه موجب مرگ بسیاری از افراد در سراسر جهان می شود. این سرطان می تواند هم دهان و هم سیستم دستگاه گوارش انسان را درگیر اختلالات زیادی کند. اگرچه این سرطان درمان پذیر است اما لازم است بدانید درمان این سرطان بسیار سخت و پیچیده است. این یک سرطان بدخیم است که در سطح جهانی و در کشور ما نیز شایع است. این سرطان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود بیاید. با ما همراه باشید تا در ادامه این سرطان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

سرطان مری چیست؟

سرطان مری چیست؟

این سرطان یک سرطان کشنده و خطرناک است که مری را درگیر می کند. مری یک لوله است که در دستگاه گوارش قرار دارد. این لوله وظیفه انتقال غذا را بر عهده دارد. هنگامی که ما غذا می خوریم این غذا از راه دهان وارد لوله مری می شود و از آن جا به معده می رود تا عملیات بعدی انجام شود. مری یک عضو بسیار مهم در دستگاه گوارش است. در صورتی که این عضو دچار اختلال شود، عملکرد سیستم دستگاه گوارش و در نتیجه عملکرد بدن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. این بیماری می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود بیاید. همچنین این سرطان علائم مختلفی دارد. اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان بهتر برای درمان آن اقدام کرد.

علت سرطان مری چیست؟

به گفته پزشکان متخصص داخلی اصلی ترین علت سرطان مری استفاده بیش از حد از الکل و استعمال دخانیات و سیگار است. سیگار کشیدن یکی از اصلی ترین دلیل های سرطان های مختلف است. علاوه بر این محققان و پزشکان اذعان دارند کسانی که بیش از حد از مشروبات الکلی استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

علاوه بر این لازم است بدانید مصرف برخی از مواد غذایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند موجب می شود خطر ابتلا به این سرطان چندین برابر شود. غذا هایی مانند سوسیس و کالباس حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده هستند. مصرف طولانی مدت چای داغ نیز می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد این سرطان باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض مواد سمی قلیایی می تواند موجب آسیب رساندن به مری و در نتیجه ایجاد سرطان در آن شود.

"علت

پزشکان اذعان دارند :

غذا های مصرفی شما باید حاوی روی، ویتامین A  و سلنیوم  باشند. در واقع باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی حاوی این ویتامین و مواد معدنی را قرار دهید. عدم استفاده از این مواد غذایی سبب ایجاد سرطان در مری می شود.

علاوه بر موارد بالا پزشکان می گویند این سرطان در مردان بیشتر از زنان بروز پیدا می کند. همچنین مردانی که دچار سرطان در نواحی گردن و سر هستند، بسیار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان نیز قرار دارند.

عامل ژنتیک و سابقه خانوادگی نیز می تواند در به وجود آمدن این سرطان نقش مهم داشته باشد. یعنی اگر نزدیکان فردی مانند پدر، مادر، برادر و خواهر مبتلا به این سرطان باشند، احتمال ابتلای او نیز بیشتر می شود.

سموم قارچی و نیترات ها نیز از جمله عوامل دیگری هستند که در بروز سرطان در مری نقش تعیین کننده دارند.

خوشبختانه این سرطان به راحتی قابل پیشگیری است. اگرچه سرطان مری یک سرطان بسیار دشوار و پیچیده است اما با انجام کار های ساده می توان از بروز آن پیشگیری کرد. یعنی با دوری از استعمال دخانیات و سیگار، مصرف نکردن چای داغ، دوری از مصرف الکل و قرار نگرفتن در معرض سموم شیمیایی می توان از بروز این سرطان پیشگیری کرد.

"علائم

علائم سرطان مری چیست؟

سرطان مری می تواند بسته به این که در کدام قسمت مری اتفاق افتاده است علائم مختلفی داشته باشد. در 5 درصد از موارد ابتلا به این سرطان، سرطان در ناحیه گردنی مری، در 20 درصد موارد سرطان در ناحیه وسط مری و در 75 درصد از موارد سرطان در انتهای مری اتفاق می افتد. اولین علائم این سرطان دیسفاژی پیشرونده و کاهش وزن بدون علت می باشد. در مراحل ابتدایی بیماری مشکلات اختلال در بلعیدن غذا برای بیمار به وجود می آید. این مشکلات ابتدا برای غذا های جامد رخ می دهد. سپس بیمار برای بلیعدن مایعات نیز دچار اختلال می شود. هنگامی که بیمار دیگر نتواند مایعات را نیز بخورد یعنی بیماری بسیار پیشرفت کرده است و درمان آن بسیار دشوار است. علاوه بر این از دیگر علائم این بیماری می توانیم به احساس درد در قفسه سینه و استفراغ اشاره کنیم.

اگر بیماری پیشرفت کند، سلول های سرطانی می توانند دیگر اعضای دستگاه گوارش مانند معده، کبد و روده ها را نیز درگیر کنند. در چنین حالتی تقریبا درمان بیماری غیر ممکن می شود.

تشخیص سرطان مری چگونه است؟

تشخیص سرطان مری تنها به وسیله پزشک و با روش های خاص امکان پذیر است. اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، بیمار شانس بیشتری برای زنده ماندن و رسیدن به بهبودی دارد. در ابتدا پزشک متخصص با استفاده از معاینه حنجره و نای روند تشخیص بیماری را شروع می کند. سپس پزشک برای معاینه معده به وسیله آندوسکوپی اقدام می کند. علاوه بر این استفاده از اولتراسوند آندوسکوپیک (EUS)، سی تی اسکن قفسه سینه، بررسی دستگاه گوارش داخلی بیمار مثل معده و کبد نیز می تواند به تشخیص پزشک کمک شایانی کند. اگر پزشک بتواند سرطان را در مراحل ابتدایی بیماری تشخیص دهد، بهتر می تواند روند درمان را در پیش بگیرد. در چنین حالتی اغلب راه های درمانی موفق ظاهر می شوند.

"درمان

درمان سرطان مری چگونه است؟

جراحی

روش های مختلفی برای درمان سرطان مری وجود دارد. اگر این روش های درمانی در همان مراحل ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرند، شانس بیمار برای بهبودی بسیار بیشتر می شود. رایج ترین روش درمانی برای این سرطان استفاده از عمل جراحی باز و آندوسکوپی می باشد. در این روش درمانی پزشک متخصص تلاش می کند تا تومور ها و توده های سرطانی را از مری خارج کند. البته  در سال های اخیر با پیشرفت علم پزشکی جراحان توانسته اند با عمل جراحی سینه اقدام به خروج توده های سرطانی کنند.

همچنین اگر مری مبتلا به سرطان باشد ممکن است پزشک یا جراح متخصص برای جلوگیری از گسترش این سرطان به درون معده و دستگاه گوارش، محل اتصال مری به معده را با عمل جراحی بردارد.

شیمی درمانی و رادیوتراپی

یکی دیگر از روش های درمانی برای درمان سرطان در مری استفاده از شیمی درمانی است. در این روش پزشک متخصص تلاش می کند با استفاده از دارو های مخصوص برای کوچک کردن و از بین بردن توده های سرطانی استفاده کند.

Visits: 131

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *