سرطان معده

یکی از سرطان های رایج در جهان، سرطان معده است. این سرطان سالانه موجب مرگ تعداد زیادی از افراد جهان می شود. این سرطان در جایگاه سوم سرطان های خطرناک جهان قرار دارد. معده یکی از عضو های مهم بدن است که نقش مهمی در سیستم گوارشی انسان دارد. این سرطان در کشور ما ایران مهم ترین سرطانی است که آقایان را درگیر می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را در رابطه با این سرطان و جراحی معده  مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان معده

سرطان معده چیست؟

سرطان معده یکی از سرطان های رایج مربوط به سیستم گوارش است. هنگامی که سلول های معده بیش از حد تکثیر می کنند و زیاد می شوند، به شکل یک توده درون معده نمایان می شوند. این توده می توانند موجب سرطان شده و عملکرد کلی معده را تحت تاثیر قرار بدهد. سرطان معده در صورت پیشرفت می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. این سرطان می تواند در هر نقطه از معده ایجاد شده و موجب اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی شود.

علائم سرطان معده چیست؟

علائم احتمالی بسیاری از سرطان معده وجود دارد، اما تشخیص آنها دشوار است. این علائم می توانند بر هضم شما تاثیر بگذارند. مهم ترین این علائم به شرح زیر هستند:

• سوزش معده یا رفلاکس اسید. این یکی از شایع ترین علامت های این سرطان است.
  • مشکلات بلع (دیسفاژی)
  • احساس ضعف و یا بیماری
  • داشتن علائم سوء هاضمه، مانند آروغ زدن زیاد
  • هنگام غذا خوردن خیلی سریع احساس می کنید که سیر شده اید.
  • از دست دادن اشتها یا کاهش وزن بدون آن که خودتان بخواهید.
  • احساس می کنید یک توده در بالای شکم شما است.
  • احساس درد در بالای شکم
  • احساس خستگی یا نداشتن انرژی

اگر به بیماری دیگری مانند رفلاکس معده و مری مبتلا هستید، ممکن است به طور مرتب علائمی از این دست مشاهده کنید. در برخی از موارد ممکن است شما تصور کنید به داشتن این علائم عادت کرده اید، که حتما باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمایید.

علل ایجاد سرطان معده چیست؟

حال شاید برای شما سوال باشد که چه کسانی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند؟ لازم است بدانید هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا شود. محققان و پزشکان متخصص گوارش اذعان دارند که هنوز دلیل قطعی برای ابتلا به این سرطان وجود ندارد. موارد زیر موجب می شوند احتمال ابتلا به این سرطان افزایش یابد:

• این سرطان در کسانی که سن آن ها بیشتر از 50 سال است بیشتر رخ می دهد.
  • احتمال ایجاد این سرطان در آقایان بسیار بیشتر از خانم ها است.
  • اگر فرد به صورت طولانی مدت به یک عفونت مانند هلیکوباکتر پیلوری مبتلا باشد، احتمال ابتلا به این سرطان افزایش می یابد.
  • اگر فرد بیماری معده خاصی مانند رفلاکس اسید طولانی مدت، ورم معده یا بیماری به نام کم خونی مخرب ، که بر سیستم ایمنی بدن او تاثیر می گذارد، داشته باشد، احتمال ابتلا به این سرطان برای او بیشتر است.
  • داشتن سابقه ژنتیکی سرطان معده در افراد درجه یک خانواده می تواند یکی از موارد تاثیر گذار برای ابتلا به این سرطان باشد.
  • یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد این سرطان، سبک زندگی شما است. بسیاری از رفتار ها و عادت هایی که به سبک زندگی مربوط هستند می توانند موجب ایجاد این سرطان شوند.

حال شاید برای شما سوال باشد چگونه خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهیم؟ شما همیشه نمی توانید از سرطان معده جلوگیری کنید. اما ایجاد تغییرات سالم می تواند شانس ابتلا به آن را کاهش دهد. انجام دادن کار های زیر می تواند موجب پیشگیری از این سرطان شود:

• سعی کنید سیگار را ترک کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.
  • اگر در شغلی کار می کنید که در معرض مواد شیمیایی مضر هستید ، مانند صنایع لاستیک یا استخراج زغال سنگ ، از لباس و ماسک محافظ استفاده کنید.
  • میزان نمکی که می خورید را کاهش دهید.
  • سعی کنید مصرف مشروبات الکلی را کاهش دهید.
  • سعی کنید هر روز حداقل 5 قسمت از انواع میوه و سبزیجات بخورید.
  • مقدار کمتری گوشت قرمز و فرآوری شده مانند ژامبون، بیکن و سالامی را مصرف کنید.

تشخیص و درمان سرطان معده چگونه است؟

تشخیص این سرطان تنها به وسیله پزشک متخصص گوارش قابل انجام است. پزشک متخصص می تواند با انجام و بررسی آزمایش های مختلف وجود این بیماری را تشخیص دهد.

سرطان معده اغلب قابل درمان است ، اما درمان آن دشوار است. درمان این بیماری به موارد زیر بستگی دارد:

• نوع و اندازه سرطان شما
  • سرطان در کدام قسمت معده قرار دارد
  • سرطان گسترش یافته است یا خیر.
  • سلامتی عمومی شما چگونه است.

درمان معمولا شامل جراحی و شیمی درمانی است. همچنین ممکن است شامل رادیوتراپی و درمان با داروهای هدفمند باشد.

عمل جراحی

درمان شما با عمل جراحی بستگی به این دارد که آیا سرطان قابل برداشت است یا خیر. اگر سرطان برداشته نشود، ممکن است برای کنترل برخی علائم سرطان معده تحت عمل جراحی قرار بگیرید. اگر سرطان معده به سرعت کشف شود و گسترش نیافته باشد، ممکن است با برداشتن توده سرطانی شما بهبود پیدا کنید. جراحی بخشی یا کل معده را از بین می برد. همچنین ممکن است لازم باشد قسمت هایی از اعضای دیگر اطراف معده را بردارند. بهبودی از عمل جراحی برای درمان این سرطان می تواند مدت ها طول بکشد.

درمان سرطان معده

برای رفع انسداد معده که یکی از علائم این سرطان اس، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. این کمک می کند تا غذا به راحتی از معده عبور کند. هدف از جراحی معده  کمک به بهبود علائم شما و نه بهبود سرطان است.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این دارو ها در سه مرحله می توانند استفاده شوند:

• قبل و بعد از جراحی برای کمک به کوچک شدن سرطان
  • پس از جراحی برای جلوگیری از بازگشت سرطان
  • همزمان با سایر روش های درمانی برای کمک به موثرتر بودن آن ها

پرتودرمانی

در پرتودرمانی از پرتو های پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این پرتو درمانی می تواند برای کمک به بهبود علائم ناشی از سرطان و جلوگیری از بازگشت سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.

دارو درمانی درمان با داروهای هدفمند

هدف دارو های سرطانی متوقف کردن رشد سرطان است. ممکن است برای درمان سرطان پیشرفته معده از دارو درمانی همراه با شیمی درمانی استفاده شود.