چسبندگی درون رحمی

چسبندگی رحم نوعی سندروم است که با نام سندروم آشرمن هم شناخته می شود. این سندروم زمانی اتفاق می افتد که میان دیواره های داخلی رحم بافتی به نام بافت اسکار تشکیل می شود. این بیماری را با استفاده از اشعه ایکس می توان تشخیص داد. اگر چه با قاطعیت نمی توانیم بگوییم این بیماری سبب سقط شدن جنین می شود اما لازم است بدانید برخی آمار نشان می دهند که چنین چیزی ممکن است. در ادامه با ما همراه باشید تا  چسبندگی داخل رحمی  را مورد بررسی قرار دهیم.

چسبندگی رحم

چسبندگی رحم چیست؟

اگر بافت اسکار میان دیواره های داخلی رحم ایجاد شود، در چنین شرایطی چسبندگی رحم اتفاق می افتد. این چسبندگی به صورت عادی اتفاق نمی افتد. درون رحم مخاطی به نام آندومتر وجود دارد. این مخاط به صورت مرتب کم و زیاد می شود که موجب پدید آمدن دوران قاعدگی می شود. اگر این مخاط تحت عوامل مختلفی از بین برود می گوییم چسبندگی داخل رحمی یا سندروم آشرمن اتفاق افتاده است. در چنین شرایطی دیواره های داخلی رحم به یکدیگر چسبیده می شوند که این امر ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. لازم است بدانید در حالت کلی این بیماری بعد از کورتاژ یا به وجود آمدن تروما درون حفره های رحم پیش می آید.

سقط جنین

هنگامی که یک خانم تصمیم می گیرد که سقط جنین انجام دهد یا بعد از زایمان با خونریزی شدید مواجه می شود، ممکن است مستعد چسبندگی درون رحمی باشد.

چسبندگی داخل رحمی

علائم چسبندگی رحم چیست؟

شایع ترین علامتی که برای چسبندگی رحم وجود دارد نازایی است. هنگامی که غشا یا مخاط میان دیواره های رحم از بین رفته و بافت اسکار تشکیل می شود، دیواره های درونی درحم به یکدیگر می چسبند. در چنین حالتی بارداری غیر ممکن می شود. زیرا عملکرد لوله های رحم تحت تاثیر قرار گرفته و همچنین رحم جایی برای رشد جنین ندارد. علاوه بر این یکی دیگر از علائم وجود این بیماری این است که در ناحیه رحم و لگن احساس درد دائمی وجود دارد.

علت ایجاد چسبندگی رحم چیست؟

عوامل مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن این سندروم و بیماری شوند. یکی از مهم ترین علل ایجاد این بیماری عفونت در ناحیه لگن است. عفونت در ناحیه لگن سبب می شود لوله های رحمی که درون لگن قرار دارند تحت تاثیر قرار گرفته و عفونت آن ها را نیز درگیر کند. این امر سبب می شود عملکرد لوله های فالوپ تحت تاثیر قرار بگیرد و چسبندگی درون رحم اتفاق بیفتد. یکی دیگر از عوامل ایجاد این بیماری عمل های جراحی است که روی ناحیه شکم و ناحیه لگن انجام می شود. این عمل ها می توانند روی عملکرد لوله های رحمی تاثیر بگذارند و سبب ایجاد چسبندگی داخل رحمی بشوند. همچنین بیماری آندومتریوز یکی دیگر از علل اصلی به وجود آمدن این بیماری است. بیماری آندومتریوز سبب می شود عملکرد لوله ها و دیواره های رحم دچار اختلال شده و چسبندگی ایجاد شود.

چسبندگی داخل رحمی

تشخیص چسبندگی رحم چگونه است؟

همان طور که در ابتدای مطلب برای شما عنوان کردیم این بیماری تنها با اشعه ایکس و یا عکس برداری رنگی از دیواره های رحم قابل تشخیص است. برای این کار با استفاده از دستگاه های مخصوص که در دهانه رحم قرار داده می شوند، رنگ رحم تشخیص داده می شود. مشاهده هرگونه تغییرات غیر عادی می تواند نشان دهنده وجود بیماری چسبندگی درون رحمی باشد. علاوه بر این موارد پزشک متخصص زنان می تواند با استفاده از سونوگرافی نیز چسبندگی داخل رحمی را تشخیص دهد.  برای این کار ابتدا پزشک متخصص زنان محلول نمکی را به درون رحم تزریق می کند. سپس با استفاده از روش های خاص مانند هیستروسکوپی رحم، در صورت وجود بیماری چسبندگی مشاهده می شود. لازم است بدانید پزشک متخصص زنان می تواند در همان جراحی هیستروسکوپی برای رفع چسبندگی اقدام کند.

چسبندگی رحم چگونه درمان می شود؟

رایج ترین روش برای از بین بردن این بیماری استفاده از هیستروسکوپی است. البته لازم است بدانید اگر بیماری به سطوح پیشرفته خود رسیده باشد، پزشک متخصص زنان برای از بین بردن آن ممکن است از روش های مختلفی استفاده کند. برای پیشگیری از ایجاد حفره در سطح رحم، حین جراحی هیستروسکوپی می توان از لاپاراسکوپی رحم استفاده کرد.

جراحی هیستروسکوپی رحم به این صورت است که پزشک متخصص زنان از راه واژن و دهانه رحم یک دستگاه مخصوص که مانند تلسکوپ است را همراه با دوربین و چراغ مخصوص وارد رحم می کند. با استفاده از این تجهیزات پزشک متخصص زنان می تواند رحم را روی مانیتور خود مورد بررسی قرار دهد. سپس پزشک متخصص برای از بین بردن بیماری اقدام می کند. همچنین در صورت تشخیص پزشک ممکن است سوند پلاستیکی یا فلزی برای رفع کامل چسبندگی تا چند روز درون رحم باقی بماند. بعد از آن پزشک می تواند برای نتیجه گیری بهتر دارو های ضد التهابی را برای بیمار تجویز کند.

چسبندگی رحم و هیستروسکوپی

لازم است بدانید بیماری چسبندگی داخل رحمی گاه ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشد و شما هرگز متوجه نشوید که به این بیماری مبتلا هستید.

آیا بعد از درمان بارداری ممکن است؟

همان طور که گفتیم نازایی خود یکی از نشانه های شایع چسبندگی رحم است. زیرا دیواره های رحم به یکدیگر می چسبند و خانم توانایی باردار شدن را ندارد. اما در رابطه با بارداری بعد از درمان این بیماری به وسیله هیستروسکوپی نیز مسائلی وجود دارد. باردار شدن بلافاصله بعد از درمان می تواند منجر به زایمان زودرس و یا خونریزی شدید در ماه های پایانی بارداری شود. ابتدا بهتر است بعد درمان به مدت مشخص تحت نظر پزشک باشید تا شرایط برای بارداری محیا شود. به طور کلی اگر چسبندگی شما خفیف و یا متوسط باشد بعد از گذشت یک دوره زمانی مشخص و بررسی مداوم تحت نظر پزشک زنان، بارداری با مشکلی مواجه نخواهد شد.

Source:https://arm.coloradowomenshealth.com