سرطان کلیه، سرطانی است که اگرچه از شیوع کمتری نسبت به دیگر سرطان ها برخوردار است اما می تواند بسیار خطرناک باشد. این سرطان در سال های اخیر توانسته است افراد بیشتری را درگیر کند. روش های درمانی مختلفی برای از بین بردن توده سرطانی در کلیه ها وجود دارد.

لازم است بدانید به طور کلی این سرطان در سنین بالا مشاهده می شود و بارزترین علامت آن مشاهده خون در ادرار است. اگر این سرطان در همان مراحل ابتدایی توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود، شانس فرد برای درمان و بهبودی بیشتر است.  لازم است بدانید به طور کلی این سرطان در آقایان نسبت به بانوان شیوع بیشتری دارد و  دلیل اصلی آن این است که آقایان بیشتر از بانوان از دخانیات و سیگار استفاده می کنند.

 

سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه یک سرطان رایج است که می تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند. هنگامی که سلول های موجود در کلیه تحت تاثیر عوامل مختلف شروع به تکثیر بیش از حد می کنند در نتیجه توده های خطرناک سرطانی به وجود می آیند. این توده های سرطانی می توانند عملکرد کلیه ها و دستگاه مجاری ادرار را تحت تاثیر قرار داده و حتی دیگر نواحی بدن را نیز درگیر سرطان کنند.  علاوه بر این، توده های سرطانی می توانند با استفاده از غدد لنفاوی وارد سیستم گردش خون شده و به دیگر نواحی بدن بروند. این امر می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل پزشکان اعتقاد دارند اگر سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و درمان شود، شانس فرد برای بهبودی بسیار بیشتر است.

 

علت ایجاد سرطان کلیه چیست؟

علت دقیق به وجود آمدن سلول ها و توده های سرطانی در کلیه مشخص نیست. در واقع پزشکان اذعان دارند نمی توانیم یک دلیل مشخص را برای این بیماری بیان کنیم. این سرطان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف به وجود بیاید. مهم ترین عوامل ایجاد این سرطان به شرح زیر هستند:

علت ایجاد سرطان کلیه

 

سن:

به طور کلی این سرطان در سنین 60 به بالا شیوع بیشتری دارد. این سرطان در کسانی که سن آن ها از 40 کمتر است به ندرت مشاهده می شود.

جنسیت:

همان طور که در ابتدای مطلب برای شما بیان کردیم، این سرطان در آقایان شیوع بیشتری نسبت به بانوان دارد.

کشیدن سیگار:

کشیدن سیگار و یا استعمال دخانیات نقش مهمی در بروز سرطان های مختلف دارد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی:

یکی دیگر از دلایل اصلی بروز این سرطان قرار گرفتن در معرض مواد سمی و خطرناک است.

افزایش وزن و چاقی:

یکی دیگر از دلایل ایجاد سرطان در کلیه افزایش وزن زیاد و چاق بودن است.

دیالیز:

کسانی که به طور مرتب مجبور به دیالیز کلیه های خود هستند بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

سابقه خانوادگی و ژنتیکی: اگر یکی از بستگان درجه یک فردی مانند پدر، مادر، خواهر و یا برادر مبتلا به این سرطان باشد، او بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارد.

علائم سرطان کلیه چیست؟

حال شاید برای شما سوال باشد که علائم سرطان کلیه چیست؟

این بیماری می تواند علائم مختلفی داشته باشد اما همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم مشاهده خون در ادرار از اصلی ترین و کلیدی ترین علائم این بیماری است. در مراحل ابتدایی فرد بیمار ممکن است هیچ علامت خاصی را در بدن خود مشاهده نکند. هنگامی که بیماری گسترش می یابد علائم زیر می توانند در فرد بیمار بروز پیدا کنند:

  • احساس درد در شکم و یا کمر
  • احساس داغی در بدن و بالا بودن درجه تب بدن
  • مشاهده ورم در ناحیه کلیه ها
  • احساس خستگی مدام و کمبود انرژی

بعضی از سلول ها و توده های سرطانی هورمون هایی را تولید می کنند که می توانند عوارض آزار دهنده در بدن به وجود بیاورند. احساس تشنگی، احساس گرم بودن زیاد بدن و یبوست از دیگر علائم این بیماری هستند. همراه با افزایش سرعت رشد بیماری شدت علائم در فرد بیمار بیشتر شده و ممکن است زندگی او دچار اختلالات جدی شود.

 

تشخیص سرطان کلیه چگونه است؟

تشخیص بیماری سرطان کلیه تنها به وسیله پزشک متخصص امکان پذیر است. پزشک ابتدا با گرفتن آزمایش ادرار شروع می کند. او این کار را انجام می دهد تا نمونه ادرار بیمار را مورد بررسی قرار دهد تا ببیند آیا خون در ادرار وجود دارد یا آیا نشانی از سلول های سرطانی در ادرار موجود است یا خیر؟ سپس پزشک متخصص با سونوگرافی و عکس برداری رنگی از کلیه ها روند تشخیص بیماری را پیگیری می کند. در ادامه ممکن است پزشک برای بررسی بیشتر از روش ام آر آی و سی تی اسکن کلیه ها نیز استفاده کند.

درمان سرطان کلیه چگونه است؟

و بهبودی سرطان کلیه بستگی به این دارد که بیماری تا چه اندازه پیشرفت کرده و گسترش یافته است. اگر بیماری در مراحل ابتدایی باشد شانس فرد برای به دست آوردن سلامتی بسیار بیشتر است. هر چه بیماری پیشرفته تر شود، سلول ها و توده های سرطانی بخش های بیشتری از کلیه ها را درگیر می کنند.

درمان سرطان کلیه

 

اصلی ترین روش برای درمان سرطان کلیه استفاده از جراحی است. در واقع با استفاده از جراحی پزشک معالج می تواند بخش هایی از کلیه را که درگیر سرطان هستند از بین برده و از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری کند.

متاسفانه این سرطان در برابر روش های دیگر درمانی مانند پرتو درمانی یا شیمی درمانی شانس کمتری برای موفقیت دارد. درمان در زمانی سخت می شود که توده های سرطانی به دیگر نواحی بدن نیز نفوذ کرده باشند.

درمان بیولوژیک نیز یکی دیگر از روش های درمانی برای از بین بردن توده های سرطانی در کلیه ها است.  در این روش درمانی با استفاده از دارو های خاص و هدفمند برای از بین بردن توده ها اقدام می شود. این دارو ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا در برابر سلول های های سرطانی مقاوم شوند. این روش درمانی می تواند یک روش مکمل به حساب بیاید.

Views: 65

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *