علل ایجاد سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس یکی از سرطان های شایع و کشنده است. اگرچه این سرطان اغلب در افراد بالای 60 سال مشاهده می شود، اما می تواند افراد را در سنین پایین تر نیز درگیر کند. لوزالمعده یکی از اعضای مهم سیستم گوارش است که با ترشح هورمون های مهم به سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. لوزالمعده در پهلوی شما واقع شده است و طول آن به اندازه 15 سانتی متر می باشد.  سرطان لوزالمعده یا پانکراس این عضو را درگیر می کند. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس فرد برای بهبودی بسیار بیشتر می شود. لازم است بدانید اغلب تشخیص این سرطان در مراحل اولیه دشوار است. در ادامه مطلب با ما  همراه باشید تا این سرطان را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان پانکراس چیست؟

علائم سرطان پانکراس کدامند؟

همان طور که گفتیم تشخیص بیماری سرطان پانکراس در مراحل اول بسیار دشوار است. علت این است که علائم این بیماری در مراحل ابتدایی بیماری بروز پیدا نمی کنند. در واقع علائم این سرطان زمانی بروز پیدا می کنند که بیماری به مراحل پیشرفته می رسد. اگر این سرطان به مراحل پیشرفته برسد و بتواند دیگر اعضای بدن را درگیر کند، احتمال خطر برای بیمار بیشتر است.

علائم سرطان لوزالمعده یا پانکراس به شرح زیر هستند:
  • احساس درد در نواحی بالای شکم. این درد می تواند به پشت کمر فرد بیمار نیز برسد. در اکثر مواقع این درد بسیار آزار دهنده است.
  • کاهش وزن شدید بدون آن که فرد بیمار بخواهد وزن کم کند.
  • احساس افسردگی و خستگی مداوم
  • شروع دیابت در فرد بیمار
  • زرد شدن سفیدی چشم ها و همچنین زرد شدن پوست صورت و بدن.

این علائم می توانند در مراحل پیشرفته بیماری ظاهر شوند. البته مشاهده برخی از علائم می تواند تحت تاثیر عوامل دیگری باشد. شایع ترین علامت این بیماری همان احساس دل درد های مداوم است که در بالای شکم اتفاق می افتد.

اگر هر یک از علائم ذکر شده را برای مدت های طولانی در بدن خود مشاهده کردید بهتر است به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. همان طور که گفتیم اگر سرطان لوزالمعده یا پانکراس به مراحل پیشرفته خود برسد می تواند موجب گسترش سرطان در دیگر نواحی بدن شود. در چنین شرایطی درمان این سرطان بسیار دشوار و پیچیده می شود.

علل ایجاد سرطان پانکراس

علل ایجاد سرطان پانکراس کدامند؟

مانند بسیاری از سرطان های دیگر، سرطان پانکراس نیز  علت مشخص و دقیقی ندارد. محققان و پزشکان اذعان دارند که هنوز داده های دقیقی برای وجود یک علت اصلی برای سرطان لوزالمعده در دسترس نیست. به گفته پزشکان مانند بسیاری از سرطان های دیگر، یکی از اصلی ترین علت های به وجود آمدن این سرطان کشیدن سیگار و استعمال دخانیات برای طولانی مدت است.

زمانی که سلول های لوزالمعده یا پانکراس شروع به رشد و تکثیر بیش از حد می کنند، در لوزالمعده موجب تشکیل تومور یا توده می شوند. این توده سرطانی موجب اختلال در عملکرد پانکراس می شود. در واقع توده های سرطانی موجب می شوند که لوزالمعده نتواند آنزیم ها و هورمون های مورد نیاز بدن و دستگاه گوارش را فراهم کند. اغلب این سرطان در مجراهای لوزالمعده مشاهده می شود.

علائم سرطان لوزالمعده

یکی دیگر از علل اصلی سرطان لوزالمعده التهاباتی است که به صورت مزمن در این عضو وجود دارد. علاوه بر این، دیابت نیز می تواند موجب بروز این سرطان شود. مانند هر سرطان دیگری، عوامل خانوادگی و ژنتیکی در بروز این سرطان می توانند تاثیر گذار باشند. یعنی اگر در خانواده فرد مشکوک به سرطان پانکراس ، کسی وجود دارد که در گذشته مبتلا به این سرطان شده است، فرد بیمار نیز در معرض خطر بیماری و ابتلا به سرطان قرار دارد.

یکی دیگر از عوامل اصلی به وجود آمدن این سرطان، چاقی است. در واقع کسانی که از اضافه وزن رنج می برند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده قرار دارند. علاوه بر این، همان طور که در ابتدای مطلب بیان کردیم این سرطان در سنین بالا بیشتر رخ می دهد.

سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می توانند در بروز این سرطان نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

تشخیص و درمان سرطان پانکراس چگونه است؟

تشخیص سرطان پانکراس تنها به وسیله پزشک متخصص داخلی ممکن است. پزشک متخصص با انجام آزمایش های مختلف تلاش می کند تا نوع و محل دقیق سرطان را متوجه شود. تشخیص این که سرطان در چه مرحله ای قرار دارد، می تواند کمک شایانی برای ادامه روند درمان باشد. اگر سرطان در مراحل ابتدایی باشد تشخیص به موقع سبب می شود پزشک متخصص بتواند با استفاده از روش های درمانی مختلف موجب بهبودی بیمار شود. اگر سرطان در مراحل پیشرفته باشد و دیگر اعضای دستگاه گوارش را نیز درگیر کرده باشد، احتمال موفقیت در روند درمان کاهش می یابد.

برای درمان سرطان پانکراس روش های درمانی مختلفی وجود دارد. هر یک از این روش های درمانی متناسب با میزان پیشرفت بیماری می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی استفاده از روش های درمانی مختلف برای درمان این سرطان به سن بیمار، علائم بیمار، میزان شدت بیماری، گسترش سرطان و شرایط عمومی سلامت بیمار بستگی دارد.

درمان سرطان لوزالمعده

روش های درمانی برای سرطان پانکراس شامل موارد زیر هستند:

• جراحی: یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین روش های درمان این سرطان، جراحی است. اگر سرطان گسترش پیدا نکرده باشد و در مراحل ابتدایی باشد با جراحی می توان موجب بهبودی بیمار شد. اگر سرطان کل لوزالمعده را درگیر کرده باشد پزشک جراح ممکن است برای برداشتن کل این عضو اقدام کند. اگر سرطان پیشرفته باشد و به دیگر اعضا مثل مجاری صفراوی نیز رسیده باشد، ممکن است این اعضا نیز در طول جراحی خارج شوند.
  • شیمی درمانی: یکی دیگر از روش های درمان این سرطان شیمی درمانی است. شیمی درمانی می تواند هم به عنوان روش درمانی مکمل و هم به عنوان روش درمانی اصلی مورد استفاده واقع شود. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد پزشک ممکن است تنها شیمی درمانی را برای مقابله با بیماری در نظر بگیرد. در این روش درمانی دارو های خاص برای بیمار تجویز می شوند که موجب کوچک شدن و از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند.
  • رادیوتراپی: یکی دیگر از روش های درمانی این سرطان، استفاده از اشعه های پرانرژی ایکس است. این اشعه ها به سلول های سرطانی وارد می شوند تا آن ها را از بین ببرند.