سرطان ریه

سرطان ریه یکی از رایج ترین و خطرناک ترین انواع سرطان است. حدود 47000 نفر هر ساله در انگلیس به این بیماری مبتلا می شوند. در ابتدا این سرطان ممکن است هیچ علامت خاصی را در بدن بیمار بروز ندهد. اما در نهایت بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری علائمی مانند سرفه مداوم، سرفه کردن خون، تنگی نفس مداوم، خستگی و کاهش وزن بدون دلیل و درد هنگام تنفس یا سرفه را تجربه می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه یکی از سرطان های خطرناک و شایع در سراسر جهان می باشد که می تواند تحت تاثیر علل متفاوت در ریه ایجاد شود. این سرطان سیستم تنفسی فرد بیمار را دچار اختلال می کند. این سرطان می تواند علائم مختلفی داشته باشد. اگر این سرطان در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان درمان های مناسبی برای آن در نظر گرفت.

علائم سرطان ریه چیست؟

علائم سرطان ریه با پیشرفت بیماری ایجاد می شود. در مراحل اولیه معمولا هیچ علامت و نشانه ای وجود ندارد. علائم اصلی این سرطان عبارتند از:

• سرفه ای که بعد از 2 یا 3 هفته برطرف نشود.
  • سرفه طولانی مدت که بدتر می شود.
  • عفونت های قفسه سینه که مدام بر می گردند.
  • سرفه کردن خون
  • احساس درد شدید هنگام تنفس یا سرفه
  • احساس تنگی نفس مداوم
  • خستگی مداوم یا کمبود انرژی
  • کاهش اشتها یا کاهش وزن غیرقابل توجیه

علائم سرطان ریه

اگر شما هر کدام از این علامت ها را دارید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. علائم دیگر این سرطان که شیوع کمتری دارند عبارتند از:

• تغییراتی در ظاهر انگشتان شما مانند خمیده شدن یا بزرگتر شدن انتهای انگشتان (که به اصطلاح انگشت زدن معروف است)
  • ایجاد اختلال در بلع (دیسفاژی) یا احساس درد هنگام بلع
  • خس خس کردن سینه
  • خشن شدن صدا
  • تورم صورت یا گردن
  • احساس درد قفسه سینه یا شانه به صورت مداوم

علل ایجاد سرطان ریه چیست؟

اصلی ترین علت ایجاد سرطان ریه در انسان مربوط به مصرف سیگار است. این عامل خود می تواند موجب سرطان و مرگ و میر افراد شود. مهم ترین علل ایجاد این سرطان به شرح زیر هستند:

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بزرگ ترین دلیل ابتلا به این سرطان است. جالب است بدانید بیش از 70٪ موارد مربوط به این سرطان ناشی از مصرف سیگار مداوم است. علاوه بر این کشیدن قلیان نیز عامل دیگری برای ابتلا به این سرطان است. دود تنباکو سرشار از مواد سمی مختلف است که موجب سرطان در ریه می شوند. همین امر سبب می شود احتمال ابتلای افراد سیگاری به این سرطان بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری باشد. علاوه بر این لازم است بدانید استفاده از دیگر محصولات دخانی مانند انواع سیگار مختلف و انواع تنباکو های مختلف می تواند موجب سرطان در ریه، مری و دهان شود.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دیگر دخانیات

حتی اگر شما سیگاری نیستید و سیگار نمی کشید، اما قرار گرفتن شما در معرض دود سیگار می تواند موجب ابتلا به سرطان در ریه ها شود.

رادون

رادون یکی از گاز های رادیواکتیو است که به صورت طبیعی در خاک و یا برخی از سنگ ها وجود دارد. اگر شما در معرض استنشاق رادون قرار بگیرید و سیگاری باشید، احتمال ابتلای شما به این سرطان بسیار بیشتر می شود.

گاز ها و مواد شیمیایی

برخی از گاز ها و مواد شیمیایی که موجب آلودگی هوا می شوند، نقش مهمی در ایجاد سرطان در ریه ها دارند. محققان و پزشکان متخصص دستگاه تنفسی اذعان دارند قرار گرفتن افراد در معرض دود های آلوده ای مانند گازوئیل می تواند موجب ابتلا به این سرطان بشود. علاوه بر این برخی از مواد شیمیایی و گاز های دیگری مانند آرسنیک، آزبست، بریلیم، کادمیوم، بخار زغال سنگ و کک، سیلیس و نیکل ، در طولانی مدت موجب ابتلا به این سرطان می شوند.

تشخیص و درمان سرطان ریه چگونه است؟

تشخیص سرطان ریه تنها به وسیله پزشک و انجام تست های مخصوص مانند تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه سی تی اسکن ریه، برونکوسکوپی و نمونه برداری امکان پذیر است.

روش های درمانی مختلفی برای درمان سرطان ریه وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

3 نوع عمل جراحی سرطان ریه وجود دارد:

• لوبکتومی: در این روش یک یا چند قسمت بزرگ از ریه (که لوب نامیده می شود) برداشته می شوند. اگر سرطان فقط در 1 بخش از 1 ریه باشد ، پزشک شما این عمل را پیشنهاد می کند.
  • پنومونکتومی: در این روش جراحی کل ریه برداشته می شود. این روش هنگامی استفاده می شود که سرطان در وسط ریه واقع شده باشد و یا در سراسر ریه گسترش یافته باشد.
  • سگمنتکتومی: در این روش یک قطعه کوچک از ریه برداشته می شود. این روش فقط برای تعداد کمی از بیماران مناسب است. این روش تنها در صورتی استفاده می شود که پزشکان فکر کنند سرطان شما کوچک و محدود به یک ناحیه از ریه است. این روش معمولا برای از بین بردن سرطان در مراحل ابتدایی استفاده می شود.

درمان سرطان ریه

در صورت برداشتن بخشی از ریه یا کل آن ممکن است افراد نگران باشند که نتوانند نفس بکشند، اما با 1 ریه هم می توان تنفس طبیعی داشت. با این حال اگر قبل از عمل مشکل تنفسی دارید، احتمالا این علائم پس از جراحی نیز ادامه خواهد داشت.

پرتودرمانی

در پرتودرمانی از پالس های تابش برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند برای درمان این سرطان از آن ها استفاده کرد.

اگر از سلامت کافی برای جراحی برخوردار نباشید، ممکن است یک دوره فشرده رادیوتراپی، معروف به رادیوتراپی رادیکال برای درمان به شما پیشنهاد داده شود. برای تومورهای بسیار کوچک، ممکن است به جای جراحی، از نوع خاصی از رادیوتراپی به نام رادیوتراپی استریوتاکتیک استفاده شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای درمان سرطان از داروی کشنده سرطان قدرتمند استفاده می کند. روش های مختلفی وجود دارد که می توان از شیمی درمانی این  سرطان استفاده کرد. به عنوان مثال  از شیمی درمانی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور داده استفاده می شود، که می تواند احتمال جراحی موفقیت آمیز را افزایش دهد (این کار معمولا فقط به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی انجام می شود). بعد از عمل برای جلوگیری از بازگشت سرطان نیز می توان از شیمی درمانی استفاده کرد. از این روش در صورت عدم امکان درمان برای تسکین علائم و کند کردن شیوع سرطان و یا همراه با رادیوتراپی نیز استفاده می شود.