سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطان است که می تواند آقایان را درگیر کند. اما درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی چگونه است؟دارو های شیمی درمانی سرطان پروستات چیست ؟ 

در شیمی درمانی سرطان پروستات پزشک متخصص اورولوژی با استفاده از دارو های شیمیایی شیمی درمانی  مختلف تلاش می کند تا درمان سرطان را کامل کند. دارو های شیمیایی به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است بدانید اگر بیمار بتواند به موقع برای تشخیص و درمان سرطان پروستات وارد عمل شود شانس او برای جلوگیری از گسترش سرطان به دیگر نواحی بدن و بهبودی کامل، بیشتر می شود.

درمان پروستات با شیمی درمانی

برای سرطان پروستات راه های درمانی مختلفی وجود دارد. این راه های درمانی با توجه به شرایط بیماری و پیشرفت آن و نظر پزشک انتخاب می شوند. درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی می تواند موجب از بین رفتن توده های سرطانی و یا کاهش علائم ناشی از سرطان شود.

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی چگونه است؟

اگر  چه درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی یک روش رایج برای درمان این سرطان به حساب می آید، اما این روش درمانی در زمانی استفاده می شود که بیمار درمان را هورمون درمانی انجام داده باشد اما پاسخ مناسب داده نشود.

درمان اولیه برای سرطان پروستات استفاده از هورمون درمانی است. دلیل این امر این است که سرطان پروستات به وسیله عدم تعادل در ترشح هورمون تستوسترون ایجاد می شود.

اگر توده های سرطانی ناشی از سرطان پروستات به دیگر نواحی بدن برسند، دیگر هورمون درمانی فایده ای دارد و باید از شیمی درمانی برای درمان این سرطان استفاده شود.

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی به این معناست که پزشک دارو های شیمیایی خاصی را برای بیمار تجویز می کند. این دارو های شیمیایی ممکن است به صورت خوراکی و یا تزریق وریدی استفاده شوند. دارو های شیمیایی سرطان پروستات مانند داستاکسل، کابازیتاکسل، میتوکسانترون و استراماستین ممکن است برای بیمار تجویز شوند. داروی داستاکسل یکی از مهم ترین دارو های شیمی درمانی سرطان پروستات است.

اگر این درو بتواند روی توده های سرطانی تاثیرگذار باشد درمان با همین دارو ادامه می یابد. در غیر این صورت داروی کابازیتاکسل برای بیمار تجویز می شود تا روند درمان توسط این دارو ادامه پیدا کند.

 

شیمی درمانی سرطان پروستات

در کل لازم است بدانید این دارو ها می توانند رشد سلول های سرطانی را کند و یا حتی آن را متوقف کنند. در نتیجه این امر سبب بهبود علائم بیمار و افزایش امید به زندگی می شود. برخی دیگر از دارو های شیمی درمانی سرطان پروستات کاربوپلاتین، اگزالی پلاتین و سیس پلاتین می باشند.

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی اغلب به صورت تزریق وریدی انجام می شود. یعنی در این روش درمان دارو های شیمیایی به درون رگ های ورید وارد شده و سپس به وسیله ی خون به جنگ سلول و توده  های سرطانی می روند. این دارو ها طی یک دوره درمان به بیمار داده می شوند. سپس به بیمار استراحت داده می شود تا واکنش بیمار به دارو های شیمی درمانی بررسی شود.

دوره درمان و استراحت بیمار به طور معمول 3 هفته به طول می انجامد. دارو های شیمی درمانی ممکن است تنها در یک روز اول دوره و یا در چند روز متوالی مورد استفاده واقع شوند. سپس به بدن بیمار استراحت داده می شود تا نتایج حاصل از مصرف دارو ها مشخص گردد.

 

شیمی درمانی پروستات

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی یک درمان استاندارد نیست. اما اگر سرطان به دیگر نقاط بدن سرایت کند پزشک متخصص مجبور است از این روش درمانی برای بیمار استفاده کند. سرطان پروستات که یک سرطان شایع در میان آقایان سراسر جهان است، در مراحل اولیه قابل تشخیص است.

اگر این سراطن در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، پزشک متخصص اورولوژی می تواند با استفاده از هورمون درمانی سرطان را مهار کند. در هورمون درمانی تلاش می شود تا عملکرد هورمون هایی که موجب ایجاد سلول ها و توده های سرطانی می شوند تحت کنترل قرار بگیرد.

عوارض جانبی درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی چیست؟

  • کاهش اشتها
  • تغییر وزن (کاهش و یا افزایش وزن)
  • سوزش دهان یا گلو
  • مشکلات دندانی و لثه ای
  • تغییر حس چشایی یا بوبایی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • عدم تحمل گوارشی لاکتوز
  • یبوست
  • چاقی
  • افسردگی- خستگی

ممکن است بیمار فقط با تعداد کمی از این عوارض مواجه شوی و یا اصلاً با هیچکدام از آنها را نداشته باشد .

عوارض شیمی درمانی سرطان پروستات

همچنین لازم است بدانید در برخی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات مصرف دارو های داکتاکسل و کابازیتاکسل می تواند موجب حساسیت های شدید شود. همچنین این دارو ها می توانند موجب ضعف اعصاب شوند. داروی استراموستین نیز می تواند موجب لخته شدن خون در بدن شود.

اگر چه این عوارض به صورت نادر رخ می دهند اما بهتر است در صورت مشاهده هرگونه عارضه غیر طبیعی با پزشک خود مشورت کرده تا روش های درمان دوباره مورد بررسی قرار بگیرند. در پایان باید بگوییم سرطان پروستات یک سرطان خیلی خطرناک نیست و اگر این سرطان در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. پزشک متخصص ارولوژی می تواند با روش های مختلف درمانی این سرطان را تحت کنترل قرار دهد.

فعالیت جنسی و سرطان پروستات

اما، مطالعات مروری اخیر نشاندهندهٔ فقدان شواهد کافی برای این نتیجه‌گیری‌ها می‌باشند. مطالعهٔ متاآنالیز اخیر بخش اورولوژی انجمن اورولوژی-انکولوژی اروپا لزوم مطالعات آتی طولی با طراحی قوی را برای نتیجه‌گیری در مورد فعالیت جنسی شامل (خودارضایی، آمیزش جنسی و محتلم شدن) خاطرنشان کرده‌است؛ لذا، هیچ نتیجه ای که بتواند به توصیهٔ شیوهٔ زندگی بینجامد در خصوص فعالیت جنسی همچنان مورد توافق علمی نمی‌باشد.

تأثیر سرطان پروستات روی باروری

غده پروستات در تولید مثل نقش دارد و ازین رو سرطان پروستات و بسیاری از درمان های آن از چندین طریق بر باروری تأثیر می گذارند.

به عنوان مثال، اگر یک مرد تحت عمل جراحی برای برداشتن غده پروستات یا بیضه ها قرار گیرد، بر روی تولید منی و باروری اش تأثیر منفی می گذارد.

درمان هورمونی نیز می تواند بر روی باروری تأثیر بگذارد.

با این حال در صورتی که فرد بخواهد بعد از درمان صاحب بچه شود می تواند از گزینه های زیر استفاده کند:

  • ذخیره اسپرم در بانک اسپرم قبل از عمل
  • استخراج مستقیم اسپرم از بیضه ها برای تلقیح مصنوعی

هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از درمان سرطان پروستات، باروری تان دست نخورده باقی بماند.

 

Views: 960

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *