درمان سرطان با هورمون درمانی

درمان سرطان با هورمون درمانی یکی از روش های درمان برای سرطان های مختلف است . در این روش  پزشک متخصص با استفاده از هورمون های مختلف تلاش می کند تا روند پیشرفت سرطان را کنترل کرده و آن را کاهش دهد. این روش درمانی می تواند هم به صورت روش درمانی اصلی و هم به صورت روش درمانی مکمل مورد استفاده واقع شود. این روش درمانی مانند هر روش دیگر درمان سرطان عوارض و پیچیدگی های مختص به خود را دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه درمان سرطان با این روش را مورد بررسی قرار دهیم.

 

درمان سرطان با هورمون درمانی به چه معناست؟

درمان سرطان با هورمون درمانی به معنای استفاده از هورمون های مختلف برای از بین بردن توده های سرطانی و یا کاهش علائم سرطان است. ابتدا اجازه دهید تعریف دقیقی از هورمون به شما ارائه دهیم.

هورمون ها موادی شیمیایی هستند که به صورت طبیعی در بدن تولید می شود. در بدن ما یک دسته غدد درون ریز وجود دارند که وظیفه تولید هورمون های مورد نیاز بدن را بر عهده دارند. این هورمون ها برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال لوزالمعده در بدن وظیفه تولید هورمون انسولین را بر عهده دارد. هورمون انسولین برای کنترل قند خون بدن مورد استفاده قرار می گیرد. بدن ما روزانه هورمون های مختلفی مانند استروژن، تستوسترون، انسولین، هورمون تیروئید، کورتیزول و اپی نفرین تولید می کند. این هورمون ها به رگ های خونی وارد شده و از طریق خون در سراسر بدن پخش می شوند.

در این روش  با جلوگیری از تاثیرات هورمون ها در بدن، جلوگیری از تولید هورمون در بدن و … می توان با سلول ها و توده ها سرطانی به مبارزه پرداخت. توجه داشته باشید که در این روش درمانی تلاش می شود تا از تاثیرات هورمون ها بر توده های سرطانی جلوگیری به عمل آید. در واقع در این روش تاثیر هورمون ها بر توده های سرطانی از بین می رود و یا تولید هورمون ها متوقف می شود تا درمان سرطان انجام شود.

در درمان سرطان با هورمون درمانی از چه دارو هایی استفاده می شود؟

درمان سرطان با هورمون درمانی در برخی از سرطان ها بسیار مفید است. به عنوان مثال در سرطان سینه و پیشرفت سلول های سرطانی، هورمون استروژن نقش مهمی دارد.

در واقع این هورمون سبب می شود رشد سلول ها و توده های سرطانی افزایش یابد. در هورمون درمانی این سرطان با استفاده از دارو هایی مانند تاموکسیفن تلاش می شود تا تاثیر هورمون استروژن به حداقل خود برسد.

این امر سبب می شود تولید و رشد سلول های سرطانی به میزان حداقل خود برسد. البته لازم است بدانید تولید این هورمون متوقف نمی شود بلکه تاثیر آن بر سلول های سرطانی بسیار کم می شود.

یکی دیگر از دارو های مورد استفاده برای هورمون درمانی سرطان سینه، دسته هورمون های آروماتاز هستند. این دارو ها برای جلوگیری از پیشرفت سرطان در بانوان یائسه مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر دارو ها می توانیم به آناستروزول ، لتروزول و اگزمستان اشاره کنیم.

 

روش درمان سرطان

 

همچنین لازم است بدانید در درمان سرطان با هورمون برای سرطان پروستات، تلاش می شود تا با استفاده از دارو های مختلف تاثیر هورمون تستوسترون بر توده های سرطانی به حداقل برسد.

درمان سرطان با هورمون درمانی چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی برای درمان سرطان با هورمون درمانی وجود دارد که عبارتند از:

  • روش خوراکی: در این روش دارو ها به صورت خوراکی از طریق دهان مصرف می شوند.
  • روش تزریق: در این روش دارو ها برای هورمون درمانی با تزریق در زیر جلد پوست و یا تزریق در نواحی عضلانی مورد استفاده واقع می شوند.
  • روش جراحی: در این روش برای توقف تولید و تاثیر هورمون ها بر توده های سرطانی، عضوی که تولید هورمون می کند از طریق جراحی برداشته می شود. به عنوان مثال تخمدان ها وظیفه تولید هورمون های زنانه را دارند که بر روی سرطان های مختلف تاثیرگذار هستند. در عمل جراحی با برداشتن تخمدان ها روند تولید هورمون ها نیز متوقف می شود.

 

ممکن است برخی از بیماران تصور کنند که بهبود سرطان با هورمون، تاثیر زیادی در درمان سرطان نداشته باشد. لازم است بدانید در سرطان هایی مانند سرطان سینه و سرطان پروستات هورمون درمانی می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.

درمان سرطان با هورمون درمانی شامل مزایای زیر است:

کاهش رشد توده های سرطانی: در این روش  می توان با کاهش عملکرد هورمون ها، موجب کاهش رشد توده های سرطانی شد. همچنین در این روش امکان توقف رشد سلول های سرطانی نیز وجود دارد.

کاهش علائم سرطان: یکی دیگر از مزایای هورمون درمانی این است که سبب کاهش علائم ناشی از سرطان می شود. یعنی با کاهش عملکرد هورمون ها و تاثیرات آن ها بر سلول های سرطانی، علائم ناشی از سرطان مانند درد نیز کاهش می یابند.

درمان سرطان با هورمون هم می تواند به صورت توقف تولید هورمون های مختلف برای مبارزه با سرطان انجام شود و هم کاهش عملکرد و تاثیرات هورمون ها بر توده های سرطانی. این که کدام روش برای انجام هورمون درمانی سرطان مورد استفاده واقع شود به نوع سرطان بیمار و پیشرفت آن،  سن بیمار، علائم ناشی از سرطان و تشخیص پزشک معالج بستگی دارد.

 

روش درمان سرطان

عوارض درمان سرطان با هورمون درمانی چیست؟

درمان سرطاندر این روش  مانند هر روش دیگر درمان سرطان، شامل عوارض نیز می شود. این عوارض می توانند به اشکال مختلف در بیماران مشاهده شوند. میزان بروز عوارض این روش به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت سرطان بیمار، نوع و دوز هورمون استفاده شده برای بیمار و … بستگی دارد. عمدتا عوارض این روش درمانی زمانی بروز پیدا می کنند که بیمار درمان را دریافت کرده و سیستم ایمنی بیمار برای مقابله با توده های سرطانی آماده شده است. عوارض جانبی می توانند در هر مرحله درمان و استراحت بروز پیدا کنند و یا تغییر کنند. مهم ترین این عوارض به شرح زیر هستند:

  • احساس گرگرفتگی و گرما بعد از دریافت هورمون
  • کاهش میل جنسی
  • احساس ضعف استخوان ها
  • احساس سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال بعد از دریافت هورمون
  • احساس ضعف و خستگی مداوم
  • ایجاد تغییرات در قاعدگی

Views: 93

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *