سیناتروپین

برای مشاهده فیلم بر روی ایکن بالا کلیک نمایید

توجه کنید که دارو باید مطابق دستور پزشک مصرف شود.

از هر گونه تغییر خودسرانه در شیوه و دوز مصرفی جدا خودداری نمایید.

 

نحوه تزریق سیناتروپین

آموزش نحوه تزریق سیناتروپین

1. قلم سیناتروپین را از یخچال خارج کنید و مدتی صبر نمایید تا هم‌دمای محیط شود.
2. دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.
3. بهترین مناطق برای تزریق دارو، پشت یا کنار بازوها (با فاصله حداقل 7.5 سانتی‌متر از شانه‌ و آرنج)، روی شکم (با فاصله 5 سانتی‌متر از ناف)، روی ران‌ها (با فاصله حداقل 7.5 سانتی‌متر از لگن و زانو) و قسمت بالایی باسن است. بهتر است هر اندام به چند بخش کوچک‌تر تقسیم شود و در هر مرتبه، تزریق در بخش متفاوتی انجام شود. به عنوان مثال سطح بازوی سمت راست به 4 بخش تقسیم شود و پس از 4 روز و تزریق در هر 4 بخش، تزریق در 4 بخش بازوی سمت چپ شروع شود.
4. قلم سیناتروپین را با یک دست نگه دارید و سرپوش قلم را با دست دیگر بردارید.
5. با پد الکلی، سر قلم (محل اتصال سوزن) را ضدعفونی کنید.
6. یک سوزن جدید برداشته و پس از جدا کردن برچسب آن، روی قلم قرار دهید. سوزن را در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا در جای خود محکم شود.

• توصيه می‌شود از سوزن‌های موجود در بسته‌بندی قلم استفاده شود. در صورت اتمام سوزن‌های موجود، سوزن با شماره‌های 29G تا 32G و طول ٦ ميلي‌متر را از داروخانه تهيه نماييد.
• هیچگاه قبل از نصب سوزن، دکمه نارنجی رنگ را فشار ندهید.

7. به آرامی درپوش خارجی سوزن را بردارید تا جدا شود. درپوش خارجی را برای زمانی که می‌خواهید سوزن را دور بیندازید، نگه ‌دارید.
8. درپوش داخلی سوزن را با احتیاط برداشته و آن را دور بیندازید. قلم را به گونه‌ای نگه دارید که سرِ سوزن به سمت بالا باشد.

• در صورتی که پس از گذاشتن سوزن بر روی قلم قطره‌ای دارو روی نوک سوزن دیده شد، نگران نباشید. در این صورت، نیازی به انجام مراحل 9 تا 11 نیست.

9. در اولین استفاده از هر قلم جدید، پیچ تنظیم دوز را روی عدد دو بچرخانید.

• اگر پیچ تنظیم‌کننده درجه را بیش از دوز مورد نظر چرخاندید، برای تصحیح دوز و برگشت به مقدار مورد نیاز، آن را در خلاف جهت بچرخانید.
• هیچ‌گاه در حال تنظیم دوز، دکمه نارنجی رنگ را فشار ندهید، زیرا منجر به خروج دارو می‌گردد.

10. به آرامی به محفظه حاوی دارو ضربه بزنید تا حباب‌های هوا به سمت بالا حرکت کنند. ممکن است بعضی حباب‌های کوچک در محفظه باقی بماند.
11. دکمه نارنجی رنگ قلم را با انگشت شست فشار دهید تا عدد صفر، در پنجره نمایشگر درجه، در مقابل نشانگر قرار گیرد. در این مرحله خروج یک قطره مایع را از سوزن خواهید دید.

• اگر هیچ قطره ای مشاهده نکردید، مراحل 9 تا 11 را تکرار کنید. شما می‌توانید این مراحل را حداکثر 4 بار تکرار کنید. در صورتی که همچنان هیچ قطره‌ای خارج نشد، سوزن را تعویض کنید. اگر با تعویض سوزن مشکل برطرف نشد، با ارکیدلایف تماس بگیرید.

12. پیچ تنظیم کننده درجه را بچرخانید تا عدد توصیه شده توسط پزشک، در پنجره نمایشگر درجه، در مقابل نشانگر ظاهر شود.

• زمانی که داروی موجود در قلم رو به اتمام باشد، شما نمی‌توانید پیچ تنظیم کننده دوز را بیش از مقدار موجود در آن بچرخانید. به پیچ تنظیم کننده دوز فشار وارد نکنید. قلم را دور بیندازید یا تعداد واحد باقیمانده از دارو را مصرف کرده و برای تکمیل دوز برای تکمیل دوز مورد نظرتان از یک قلم جدید استفاده نمایید.
• برای تنظیم درجه تنها از پیچ تنظیمکننده درجه استفاده کنید و از درجه‌بندی محفظه حاوی دارو به منظور تنظیم درجه استفاده نکنید.

13. سطح مورد نیاز از پوست را با پدا لکلی، ضدعفونی کنید.
14. قلم را با زاویه 90 درجه در محل تزریق قرار داده و سوزن را وارد پوست نمایید.
15. دکمه نارنجی رنگ را با انگشت شست به طور کامل به پایین فشار دهید تا عدد 0 در مقابل نشانگر در پنجره نمایشگر درجه ظاهر شود.

• هنگامی که به دکمه نارنجی رنگ فشار می آورید، مراقب باشید که با سایر انگشتان خود پیچ تنظیم کننده دوز را لمس نکنید؛ این کار ممکن است تزریق دارو را متوقف کند. تزریق دارو تنها با فشردن دکمه نارنجی رنگ به سمت پایین انجام می‌پذیرد.

16. دکمه نارنجی رنگ قلم را از زمانیکه عدد 0 در مقابل نشانگر در پنجره نمایشگر درجه ظاهر شد؛ به مدت 10 ثانیه نگه داشته و سپس سوزن را از پوست خارج نمائید.

• در صورتی‌که بعد از اتمام تزریق، قطره‌های دارو از سوزن خارج شد، در تزریق بعدی سوزن را مدت زمان بیشتری در پوست نگه دارید.
• پس از تزریق محل تزریق را با پنبه خشک بپوشانید.
• هیچگاه همه داروی موجود در قلم را بدون تجویز پزشک در یک نوبت تزریق نکنید.
• تزریق زیرجلدی ممکن است باعث درد زودگذر و یا کبودی اندکی در ناحیه تزریق شود.
• در صورتي كه به هر دليل تزريق با موفقيت انجام نشد، در اسرع وقت با پزشك، داروساز و يا ارکید لایف تماس حاصل فرماييد.17. درپوش خارجی را با احتیاط روی سوزن قرار دهید. سپس آن را در خلاف جهت اولیه بچرخانید تا از جای خود خارج شود. سوزن را به همراه درپوش خارجی دور بیاندازید.
17. سرپوش محافظ را روی قلم بگذارید و قلم را جهت استفاده‌های بعدی در یخچال قرار دهید

شما عزیزان میتوانید در صورت بروز هر گونه مشکل و یا سوال در مورد نحوه تزریق با شماره های درمانگاه تخصصی داخلی ظفر آریا تماس حاصل فرمایید . همکاران ما در کوتاهترین زمان شما را راهنمایی مینماییند .

Visits: 30836