درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند.

اندودنتیکس

اندودنتیکس یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی است که به طور اولیه با پالپ دندان، عصب و بافت های ریشه دندان ارتباط دارد. مردم به طور رایجی با شایعترین پروسه درمانی های اندودنتیک که درمان ریشه میباشد آشنا هستند. سایر پروسه های درمانی اندونتیک شما شامل درمان دندان های ترک خورد و دندان هایی که دچار ضربه شده اند میباشد.

درمان ریشه RCT چیست؟

یک روش درمانی برای نگهداری و حفظ دندان هایی است که به طور وسیعی پوسیده و عفونی هستند این درمان یک روش محافظه کارانه برای حفظ دندان است تا دندان از بین نرود و نیازی به ایملپنت یا بریج نباشد. درمان ریشه یک لغت برای توصیف حفره ای طبیعی در مرکز دندان است در زیر بافت سخت دندان پالپ یا اتاقک پالپ قرار گرفته است پالپ یک منطقه بافت نرم است که داخل کانال ریشه قرار گرفته و از سلول و بافت همبندی تشکیل شده است.

درمان ریشه دندان چگونه انجام میشود ؟

برداشت پالپ عفونی دندان و مسدود کردن کانال ریشه را منجر میشود. برای این درمان عموماً از بی حسی موضعی استفاده میشود. تکنیک های مدرن بسیاری از ناراحتی ها و مشکلاتی که در گذشته در این نوع از درمان دخالت داشت را محدود کرده است

آیا من کاندید درمان ریشه هستم؟

ترک های دندانی، تروما و ضربه و پوسیدگی گاهی میتوانند علت عفونت و تحریک دندان باشند در نتیجه دندان نیاز به درمان ریشه پیدا میکند. در طی پروسه درمان ریشه، بافت عصبی و پالپ خارج شده و داخل ریشه تمیز میشود. درصورت عدم درمان بافت اطراف درمان، دندان میتواند عفونی شده و باعث آبسه شود. گاهی هیچ علائم ونشانه ای وجود ندارد اگرچه اولین علامت عفونت ریشه درد است بعضی از علامت ها و نشانه ها شامل:

• درد زیاد دندان به هنگام جویدن و فشار آمدن به دندان
  • حساسیت طولانی مدت به سرما و گرما (بعد از اینکه سرما یا گرما برداشته شود درد ادامه داشته باشد)
  • تغییر رنگ دندان
  • التهاب و تورم بافت لثه ای اطراف دندان
  • درناژ طولانی مدت روی لثه
  • با توجه به علائم و بررسی های لازم در صورت نیاز برای شما درمان ریشه انجام می شود

درمان ریشه چقدر دردناک است؟

پروسه درمان میتواند سابقه درد داشته باشد که البته در اکثر مواقع بیماران اظهار میکنند که پروسه درمان به خودی خود از درد دندان بیشتر  نباشد

بعد از درمان

بعد از کامل شدن پروسه درمان شما ، آخرین مرحله درمان شما احتمالاً ترمیم دندان است از آنجایی که معمولاً دندانی که نیاز به درمان دارد دندانی است که پر کردگی عمیق قبلی داشته یا دارای پوسیدگی وسیع بوده یا دندان ضعیفی میباشد بنابراین دندان مورد نظر نیاز به پست و روکش و بازسازی و ترمیم های دیگر دارد تا از دندان محافظت شود دندانپزشکی ترمیمی شما جهت حمایت از دندان و جلوگیری از شکستن آن دندان را ترمیم کرده و آن را به عملکرد قبلی خود باز میگرداند .از آنجایی که در کلینیک تخصصی دندانپزشکی ظفرآریا چندین متخصص در کنار یکدیگر همکاری میکنند این پروسه درمان و نتیجه به دست آمدنی است . برای آنکه دندان تازه و بازسازی شده خود را حفظ کنید بهداشت دهان را به خوبی انجام دهید و پزشک خود را به طور پیوسته ملاقات کنید.